برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

چگونه صفحات را جابجا یا کپی کنیم؟

درست مثل وقتی که صفحات را اضافه یا حذف می‌کنید، می‌توانید صفحات سایت را مرتب کنید. صفحات وب را مانند فایل‌ها در Windows Explorer مرتب کنید. FrontPage ، تغییرات را نگه می‌دارد. اگر صفحه‌ای حاوی هایپر‌لینک را جابجا کنید، FrontPage ، بصورت خودکار، لینک‌ها را بروز رسانی می‌کند.
 

Folder List را باز کنید  

 


سایتی که می‌خواهید تغییر دهید را باز کنید، از منوی View گزینه Folder List را انتخاب کنید. Folder List مربوط به این سایت باز می‌شود.

 

 

 
 
جابجا کردن یک صفحه  

 


برای جابجا کردن یک صفحه، روی آن صفحه کلیک کنید و آن را به محلی که می‌خواهید بکشید. (برای مثال، می‌توانید یک تصویر را به پوشه images منتقل کنید.) ایجاد یک مجموعه از پوشه‌ها برای فایل‌ها، سازماندهی و بروز رسانی فایل‌ها را آسان‌تر می‌کند.

 

 
 
کپی کردن یک صفحه  

 


شما می‌توانید یک صفحه را کپی کنید تا از کپی دوم بعنوان یک قالب برای صفحه جدید استفاده کنید. در Folder List ، صفحه‌ای که می‌خواهید کپی کنید را انتخاب کنید و از منوی Edit ، گزینه Copy را انتخاب کنید (یا کلیدهای Ctrl + C را بفشارید.). فایل در کلیپ بورد کپی می‌شود.

 

 
 
صفحه را Paste کنید  

 


پوشه‌ای که می‌خواهید کپی صفحه را در آن کپی کنید را باز کنید. از منوی Edit ، گزینه Paste را انتخاب کنید (یا Ctrl +V را بفشارید.). یک فایل صفحه جدید نمایان می‌شود و اسم آن ترکیبی از اسم صفحه اصلی و پسوند– Copy (1) است.

 

 
 
کپی یا جابجا کردن با استفاده از کلیک‌ راست کردن  

 


روی یک فایل کلیک راست کنید و از منویی که باز می‌شود، گزینه Cut (برای جابجا کردن صفحه) یا Copy را انتخاب کنید. پوشه‌ای که می‌خواهید فایل را در آن کپی کنید باز کنید. دوباره کلیک راست کنید و از منوی باز شده، گزینه Paste را انتخاب کنید.

 

 

 
       توجه  

 


Refresh کردن دید
بعد از انجام تغییرات و تغییر دادن ترتیب فایل‌ها در دید Folders ، با زدن کلید F5 یا انتخاب گزینه Refresh از منوی View می‌توانید دید را Refresh کنید. اگرمخصوصاً با افراد دیگر روی یک سایت کار می‌کنید، می‌توانید دید را Refresh کنید تا اطمینان حاصل کنید که آخرین فایل‌ها را در اختیار دارید.
ساختار پوشه‌های سایت
وقتی که یک سایت جدید ایجاد می‌کنید، حداقل دو پوشه ایجاد می‌شود : images و –Private شما باید تصاویر گرافیکی را در پوشه images ذخیره کنید تا آنها را سازماندهی شده نگه دارید و پیدا کردن و ویرایش کردن آنها را آسان‌تر کنید. بازدید کنندگان نمی‌توانند پوشه –Private را باز کنند. از این پوشه می‌توان برای ذحیره کردن داده‌هایی که می‌خواهید مخفی بمانند مانند نیتیجه فرم‌هایی که بازدید کنندگان پر می‌کنند استفاده کرد. وقتی ناحیه مشترک (–borders ) را مشخص می‌کنید یا یک زمینه را بکار می‌برید (Themes - ) FrontPage ، پوشه‌هایی داخل پوشه سایت اصلی ایجاد می‌کند. این پوشه ها به ترتیب –borders و–themes نام دارند.

 
 

چگونه از یک صفحه موجود، یک صفحه جدید ایجاد کنیم؟

سریع‌ترین روش برای ایجاد یک صفحه جدید چیست؟ خب، اگر می خواهید صفحه جدید، شبیه یک صفحه دیگر در سایت شود، یکی از سایت‌های موجود را باز کنید و آن را ویرایش کنید. FrontPage ، قابلیتی دارد که به شما امکان می‌دهد این کار را انجام دهید بدون اینکه نگران باشید که تصادفاً فایل ویرایش شده را روی فایل اصلی ذخیره کنید.
 

از منوی File ، گزینه New و بعد گزینه Page or Web را انتخاب کنید  

 


سایتی که حاوی صفحه اصلی (صفحه‌ای که می‌خواهید برای ایجاد کردن صفحه جدید کپی کنید) می‌باشد را باز کنید. از منویFile ، گزینه New و بعد گزینه Page orWeb را انتخاب کنید تا Task Pane را باز کنید.

 

 

 
 
انتخاب صفحه  

 


در Task Pane ، گزینه ChoosePage را از قسمت New from existing Page انتخاب کنید. کادر محاوره‌ای New from existing Page باز می‌شود.

 

 

 
 
فحه مورد نظر را پیدا کنید  

 


حال، ببینید آن سند HTML را کجا ذخیره کردید؟ از لیست Look in برای پیدا کردن صفحه مورد نظر در هارد یا شبکه استفاده کنید.

 

 
 
انتخاب پوشه  

 


وقتی که پوشه حاوی صفحه مورد نظر را پیدا کردید، آن پوشه را انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید تا باز شود.

 

 
 
انتخاب صفحه  

 


صفحه‌ای که می‌خواهید صفحه جدید را بر اساس آن ایجاد کنید انتخاب کنید. روی دکمه Create New در کادر محاوره‌ای New from existing Page کلیک کنید. یک کپی از صفحه انتخاب شده (نه کل سایت) در دید Page باز می‌شود.

 

 

 
 
صفحه را ویرایش و ذخیره کنید  

 


صفحه را مطابق با نیاز خود تغییر دهید. بعد از اتمام کار، روی دکمه Save در نوار ابزار Standard کلیک کنید. از آنجایی که این اولین باری است که این صفحه را ویرایش کرده‌اید، کادر محاوره‌ای Save As باز می‌شود.

 

 

 
 
عنوان صفحه  

 


در کادر File name ، اسمی برای صفحه تایپ کنید. اگر بخواهید، می توانید عنوان صفحه اصلی را تغییر دهید تا مطابق با صفحه جدید در آید. (باید هم این کار را انجام دهید. هیچ دو سندی در سایت نباید عنوان یکسانی داشته باشند.) روی دکمه Change Title کلیک کنید. در کادر محاوره‌ای Set Page Title که باز می‌شود، یک عنوان تایپ کنید و روی Ok کلیک کنید تا این عنوان ذخیره شود. روی Save کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Save As بسته شود.

 

 

 

نحوه استفاده از ابزار Clone Stamp

ابزار Clone Stamp که Robber Stamp نیز نامیده می‌شود، محیطی از یک تصویر را عیناً بازسازی می‌کند و قادر به استفاده از آن بافت در محیط‌های دیگر هستید. از این شیوه برای محیط‌هایی با یک بافت یا رنگ و یا برای تکرار یک قسمت در تصویر استفاده می‌شود. البته برای شروع کار با این ابزار نیاز به تعیین منبع و مرجعی در تصویر دارید و سپس آن مقدار به قسمت‌های دیگر تصویر
اعمال می‌شود.
 

انتخاب ابزار Clone Stamp  

 


فایل مورد نظرتان را در فتوشاپ باز کرده و سپس Clone Stamp را از جعبه ابزار انتخاب نمائید.

 

 
 
تعیین ماتی  

 


در نوار لغزنده Opactiy منوی Options، میزان شفافیت و یا ماتی افکت را تعیین کنید. برای مثال اگر می‌خواهید بخشی از تصویر را انتخاب کرده و آن را با همان حالت در محیط دیگر از تصویر تکرار کنید میزان Opacity را 100 قرار دهید و در صورتی که می‌خواهید محیط تکرار شده شفاف تر از محیط اصلی باشد مقدار 50 را برای آن تعیین کنید.

 

 
 
انتخاب گزینه Aligned  

 


در صورتی که مایلید هنگام جابجایی ماوس نقطه منبع نیز جابجا شود، گزینه Aligned را انتخاب کنید. برای مثال اگر نقطه مرجع و منبع را 50 پیکسل در چپ و پائین موقعیت جاری قلم انتخاب کنید، نقطه منبع همواره در 50 پیکسلی سمت چپ و پائین نقطه‌ای که نقاشی می‌کنید قرار دارد و اگر می‌خواهید هر زمانی که در تصویر کلیک می‌کنید نقطه منبع اولیه تکرار شود این گزینه را غیرانتخابی کنید. (اندازه محیط به اندازه قلم‌ انتخابی شما بستگی دارد).

 
 
انتخاب یک قلم  

 


یک قلم با اندازه مناسب و ویژگی و حالت دلخواه را انتخاب کنید. در این مثال می‌خواهیم تصویر کلاه را بازسازی کنیم. یک قلم با اندازه متوسط و نرم گزینه مناسبی برای کپی تصویر کلاه و بازسازی آن است. برای تنظیم میزان نرمی قلم می‌توانید از نوار لغزنده Flow استفاده کنید.

 

 
 
تعیین نقطه منبع  

 


نمایشگر ماوس را در داخل پنجره تصویر جابجا کرده و آن را در نقطه منبع مورد نظر قرار دهید. برای تعیین نقطه منبع در حالیکه کلید Alt (در ویندوز) یا Option (در مکینتاش) را پائین نگه داشته‌اید کلیک کنید. نقطه منبع در واقع محل و نقطه شروع محیطی است که قصد بازسازی آن را دارید.

 

 
 
کپی کردن تصویر در موقعیت جدید  

 


پس از انتخاب نقطه منبع، ماوس را به موقعیت جدید برده و در حالیکه دکمه آن را پائین نگه داشته‌اید به اطراف بکشید توجه داشته باشید که با این کار یک کپی از وضعیت مقادیر پیکسل‌های نقطه منبع در محیط تکرار می‌شود.

 

 
 
       توجه  

 


نمونه‌برداری از تمام لایه‌ها

در صورتی که می‌خواهید پس از تعیین نقطه منبع تمامی لایه‌ها بازسازی شوند، گزینه Use All Layers را در نوار Options انتخاب کنید. این کار روش مناسبی برای یکپارچه کردن چندین لایه در داخل یک لایه است.
Pattern Stamp
با استفاده از ابزار Pattern Stamp که در منوی کشویی Clone Stamp قرار دارد می‌توانید یک طرح و بافت از پیش تعریف شده را در تصویر نقاشی کنید. بدین منظور در حالیکه ابزار Pattern Stamp انتخاب شده است یک بافت را از پالت pattern نوار Options انتخاب کنید، یک قلم با اندازه مناسب انتخاب کرده و بافت انتخابی را در داخل تصویر کپی کنید.

 
 

نحوه استفاده از History Brush

History Brush به شما امکان می‌دهد تا بطور انتخابی و همانطور که در پالت History نشان داده می‌شود. تکراری از وضعیت قبلی تصویر را نقاشی کنید. History Brush به شما امکان دسترسی به وضعیت‌های قبلی یک فایل را می‌دهد. پالت
History تنها تعداد محدودی از وضعیت‌های تعیین شده در کادر General Preferences را نگه می‌دارد. هنگامیکه وضعیت‌ها را به پالت اضافه می‌کنید، می‌توانید یک وضعیت را برای حفظ آن مرحله به یک Snapshot تبدیل کنید.
 

انتخاب ابزار History Brush  

 


در حالیکه فایل تصویر باز است، ابزار History Brush را از جعبه ابزار انتخاب کنید. دقت داشته باشید که تمام وضعیتهای فایل که در پانل History ذخیره می‌شوند، در هنگام بسته شدن فایل پاک می‌شوند. بنابراین بر روی فایلی کار کنید که از زمان باز شدنش، روی آن تغییراتی انجام داده باشید.

 

 
 
تعیین میزان ماتی  

 


در نوار لغزنده Opacity نوار Options می‌توانید میزان شفافیت یا ماتی ضربات قلم را تعیین کنید. برای مثال کاهش مقادیر Opacity سبب شفافیت در ضربات قلم می‌شود.

 

 
 
انتخاب یک قلم  

 


یک اندازه قلم و افکت مربوطه را از منوی Brush نوار Options انتخاب کنید.

 
تعیین منبع  

 


برای باز کردن پالت History گزینه WindowHistory را انتخاب کنید. مراحل و وضعیت‌های مختلف موجود در آن را مقایسه کنید و برای قرار دادن آیکون منبع، در ستون چپ مرحله مورد نظر کلیک کنید.
 

 

 
 
نقاشی تصویر  

 


دکمة ماوس را پایین نگه داشته و نمایشگر ماوس را روی قسمتهایی از تصویر که می‌خواهید تغییرات انجام شده در آن لغو شود، بکشید.

 

 
 
مشاهده نتایج  

 


در این مثال، تصویر بوسیله یک فیلتر تغییر یافته است. تصویر اولیه و نهایی در کنار یکدیگر نشان داده شده‌اند بطوریکه می‌توانید تفاوت‌های آنها را مشاهده کنید.

 

 
 
       توجه  

 


نقاشی در اصلاحات

History Brush یک ابزار قدرتمند برای تصحیح رنگ در داخل یک تصویر است. یکی از فرامین اصلاح رنگ فتوشاپ را انتخاب کرده و به تصویر اعمال کنید و سپس از پالت History وضعیت قبلی را انتخاب نمائید، تا افکت به وضعیت قبلی خود باز گردد. در حالیکه هنوز در پالت History هستید، در ستون چپ یکی از فرامین اصلاح رنگ کلیک کنید تا آیکون منبع History Brush تعیین شود. History Brush را انتخاب کرده و سپس به درستی در داخل محیطی که می‌خواهید نقاشی کنید.
 

 
 

نحوه پاک کردن پس زمینه

برای حذف پس زمینه دو روش در فتوشاپ وجود دارد: Magic Eraser و Background Eraser. در این کار عملی نحوه استفاده از هر دو ابزار نشان داده می‌شود و تفاوت بین آن دو نیز بررسی می‌شود. Background Eraser در واقع یک محیط را بر مبنای مقادیر پیکسل و بطور انتخابی پاک می‌کند. توجه داشته باشید که مقدار پیکسل اولیه‌ای که در آن کلیک می‌کنید مبنای کار این ابزار بوده و از پاک کردن سایر مقادیر اجتناب می‌کند. این مقدار اولیه به عنوان یک نقطه نمونه است زیرا مقدار پیکسل استفاده شده بعنوان یک نمونه، تعیین کننده نحوه فعل و انفعالات پاک کردن تصویر می‌باشد. برای تعیین اینکه قلم پاک کننده دقیقاً از مقدار تعیین شده استفاده کند یا از محدوده‌ای از مقادیر رنگ‌ها، از نوار لغزنده Tolerance استفاده کنید.
 

انتخاب ابزار Background Eraser  

 


در حالیکه تصویر مورد نظرتان در فتوشاپ باز است ابزار Background Eraser را از جعبه ابزار انتخاب کنید.

 

 
 
محافظت از رنگ‌های پیش زمینه  

 


امکان محافظت و نگهداری رنگ‌های مشخصی از تصویر و جلوگیری از حذف شدن آنها وجود دارد. بدین منظور ابزار قطره چکان را انتخاب کرده، سپس رنگی که قصد محافظت از آن را دارید، انتخاب نمائید و سپس در نوار Options گزینه Protect Foreground Color را فعال کنید.

 

 
 
انتخاب نوع پاک کن  

 


از منوی Limits نوار Options گزینه Find Edges را انتخاب کنید. این گزینه در حالیکه پیکسل‌های مجاور را پاک می‌کند لبه‌های مشخص را حفظ می‌کند. گزینه‌های Contiguous و Discontiguous در این تصویر به خوبی Find Edges کار نمی‌کنند.
 

 
 
تعیین میزان خطا  

 


همواره برای پاک کردن با مقادیر کم شروع کنید و هنگامیکه لبه‌ها را به خوبی پاک کردید مقادیر آن را افزایش دهید. اگر کنتراست بالایی بین زمینه و اصل موضوع وجود داشته باشد، بهتر است در نوار لغزنده Tolerance مقدار بزرگتری را انتخاب کنید. اما در صورتی که زمینه و موضوع اصلی تصویر از کنتراست تقریباً یکسانی برخوردار هستند از مقادیر کم Tolerance استفاده کنید و سعی کنید تا با چند بار کلیک کردن آن قسمت را پاک کنید و ترجیحاً از اندازه قلم کوچک‌تری نیز استفاده کنید.
هر تصویر ویژگی منحصر بفردی دارد و باید سعی کنید تا تنظیمات درستی را برای آن پیدا کنید. برای تعیین مقدار Tolerance نوار لغزنده آن را در نوار Options جابجا کنید.
 

 

 
 
تعیین گزینه نمونه  

 


فلش جهت‌دار بعد از منوی کشویی Sampling را کلیک کرده و سپس Continuous، Once یا Background Swatch را انتخاب کنید. گزینه Once تنها پیکسل‌هایی را انتخاب می‌کند که هنگام اولین کلیک پاک کن در تصویر خوانده می‌شوند و اگر به کشیدن پاک کن روی تصویر ادامه دهید تنها مقدار پیکسل اولیه پاک می‌شود. گزینه Continuous بطور مداوم نمونه‌ها را انتخاب می‌کند و به شما امکان پاک کردن محیط‌های زمینه مجاور رنگ‌های مختلف را می‌دهد. گزینه Background Swatch نیز تنها رنگ فعال در نمونه رنگ پس زمینه جعبه ابزار را پاک می‌کند. از طریق این گزینه می‌توانید رنگ پس زمینه را انتخاب کرده و فقط مقادیر متناسب با آن را پاک کنید.

 

 
 
پاک کردن پس زمینه  

 


نمایشگر ماوس را داخل پنجره تصویر جابجا کرده و در حالیکه در تصویر کلیک می‌کنید آن را بر روی پس زمینه بکشید. پاک شدن دقیق زمینه به گزینه انتخابی شما در مرحله قبلی بستگی دارد.
 

 


در این قسمت به جای استفاده از ابزار Background Eraser از ابزار Magic Eraser برای پاک کردن زمینه تصویر قبلی استفاده می‌کنیم. Magic Erase محیط‌های یکسان زمینه را با یک کلیک حذف می‌کند، درست به همان صورتی که از ابزار Magic Wand برای انتخاب یک محیط استفاده می‌شود. هنگام کلیک در تصویر، ابزار Magic Eraser مقادیر پیکسل‌های کلیک شده را محاسبه کرده و به راحتی تمامی این پیکسل‌ها را پاک می‌کند. برای مثال، اگر محیطی وسیع و یکدست داشته باشید، با یک کلیک تمام محیط مربوطه پاک می‌شود.
در مراحل بعدی از نوار لغزنده Tolerance موجود در نوار Options برای تعیین چگونگی انتخاب یک محدوده برای پاک کردن استفاده می‌کنیم. افزایش مقدار Tolerance سبب حذف تمام محیطهای دارای مقادیر پیکسلی مشابه با نقطة اولیه می‌شود. برای کاهش محدودة رنگهای مشابه با رنگ نقطة اولیه، مقدار Tolerance را کاهش دهید. برای حذف بیشتر مقادیر پیکسلی کوچک نیز این مقدار را کاهش دهید.
 
 
انتخاب ابزار Magic Eraser  

 


Eraser Magic را می‌توانید از جعبه ابزار فتوشاپ انتخاب کنید. بدین منظور بر روی ابزار پاک کن کلیک کرده و آن را پائین
نگه دارید تا منوی کشویی نمایان شود. سپس گزینه Magic Eraser را انتخاب کنید.
 

 

 
 
انتخاب گزینه Anti-Aliased  

 


در نوار Options گزینة Anti-Aliased را برای ایجاد یک لبه پاک شده نرم انتخاب کنید. برای اینکه ابزار پاک‌کن بطور همزمان روی تمام لایه‌های نمایان (Visible) اعمال شود، گزینة Use All Layers را انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینة Contiguous، فقط پیکسلهایی که در یک منطقه و مجاور هم هستند پاک می‌شوند و اگر این گزینه غیرفعال باشد، پیکسلهای مشابه در کل تصویر و در نواحی جدا از هم پاک می‌شوند.
 

 

 
 
پاک کردن تصویر  

 


برای پاک کردن یک محدوده از پیکسل‌ها در پنجره EditUndo تصویر کلیک کنید. اگر نتیجه برای شما مطلوب نبود گزینه را انتخاب کرده و تنظیمات Tolerance را تغییر دهید و مجدداً سعی کنیم. برای حذف محیط مورد نظر به کلیک کردن ادامه دهید.
 

 

 
 
       توجه  

 


جابجایی بین ابزارها

برای جابجایی سریع بین ابزارهای Eraser ، Magic Eraser و Background Eraser از ترکیب کلیدهای Shift + E استفاده کنید.
محافظت از رنگ‌های پس زمینه
هنگام استفاده از ابزار Background Eraser از جعبه ابزار قطره چکان را انتخاب کرده و رنگ نمونه را در تصویر انتخاب کنید و آن را بعنوان رنگ فعال پیش زمینه انتخاب کنید. سپس گزینة Protect Foreground Color را در نوار Options مربوط به Background Eraser انتخاب کنید. در این هنگام که از Background Eraser در تصویر استفاده می‌کنید، پیکسل‌هایی که با پیش‌زمینة نوار ابزار یکسان هستند، پاک نمی‌شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که نوار لغزنده Tolerance را برای ایجاد لبه‌های دقیق تنظیم کنید.

 
 

نحوه پاک کردن یک تصویر

پاک کردن یک محیط درست در نقطه مقابل نقاشی یک تصویر است که مقادیر پیکسل‌ها را در تصویر حذف می‌کند. در نوار Options در واقع 3 ابزار پاک کننده برای انتخاب وجود دارد: Brush ، Block و Pencil . پاک کننده Brush به شما امکان می‌دهد تا پیکسل‌های مورد نظرتان را با یک قلم از پیش تعیین شده حذف کنید، پاک کن Block یک افکت هندسی است که برای پاک کردن لبه‌های سخت مناسب تر است و پاک کن Pencil که در هر کلیک امکان حذف یک پیکسل را به شما می‌دهد.

 

انتخاب ابزار پاک کن  

 


در حالی که فایل مورد نظرتان را در فتوشاپ باز کرده‌اید بر روی ابزار پاک کن جعبه ابزار کلیک کرده و برای انتخاب ابزار مورد نظرتان آن را بکشید. یکی از ابزارهای Eraser، Background Eraser یا Magic Eraser را انتخاب نمائید.

 

 
 
انتخاب یک نوع پاک کن  

 


از منوی Mode موجود در نوار Options ، نوع پاک کن مورد نظرتان (Block ، Pencil و یا Brush) را انتخاب کنید.

 

 
 
تعیین میزان تراکم  

 


در تمام انواع پاک‌کن‌ها بجز Block ، نوار لغزنده Opacity را می‌توانید به میزان دلخواهتان جابجا کنید. یک مقدار کم سبب ایجاد شفافیت و یک مقدار زیاد، تصویر را بیشتر پاک می‌کند. در صورتی که بخواهید بدون پاک کردن، تنها تصویر نرم‌تر و ملایم‌تر شود؛ مقدار کمی را در این نوار لغزنده تعیین کنید و چندین بار بر روی قسمت مورد نظر بکشید.

 
 
انتخاب اندازه قلم  

 


در تمام انواع پاک‌کن‌ها بجز Block می‌توانید در نوار Options اندازة قلم مورد نظرتان را انتخاب کنید. یکی از اندازه‌های از پیش تعیین شده را انتخاب کرده یا نوار لغزنده Master Diameter را جابجا کنید تا اندازه قلم تعیین شود. هنگام استفاده از پاک کن Block تصویر را بوسیلة ترکیب کلیدهای + و Ctrl یا – وCtrl بزرگ و کوچک کنید تا اندازة قلم مناسب را بدست آورید.

 

 

 
 
پاک کردن تصویر  

 


نمایشگر ماوس را در پنجره تصویر جابجا کرده و برای پاک کردن تصویر در آن کلیک کرده و بکشید. در صورتی که از پاک کن Block استفاده می‌کنید، می‌توانید برای پاک کردن یک مربع متناظر با اندازه پاک کن Block، یکبار در تصویر کلیک کنید.

 

 
 
       توجه  

 


بزرگنمایی پاک کن Block

هر چند نمی‌توانید اندازه‌های قلم کوچکی را برای پاک کن Block انتخاب کنید، اما می‌توانید برای پاک کردن محیط‌های کوچک از ابزار ذره‌بین جعبه ابزار استفاده کرده و تصویر را بزرگ نمائید و سپس به راحتی از این پاک کن استفاده کنید.
Erase to History
در صورتی که گزینة Erase to History نوار Options فعال باشد می‌توانید از طریق وضعیت‌های ذخیره شده در پانل History به مراحل پاک شده قبلی بازگردید.

 
 

نحوه نقاشی یک تصویر

اصطلاح نقاشی در فتوشاپ شامل انتخاب یک قلم‌ و اعمال یک افکت در تصویر می‌باشد. در این کار عملی مبانی شیوه کار با هر یک از ابزار نقاشی فتوشاپ را صرفنظر از افکتی که به تصویر اعمال می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهیم. در فتوشاپ ابزار نقاشی
Airbrush,Paintbrush,Rubber Stamp, History/ Art History Brush, Eraser, Pencil/Line, Sharpen/Blur
و همچنین ابزارهای Dodge/Burn/Sponge مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

انتخاب ابزار نقاشی  

 


یک فایل را در فتوشاپ باز کنید و سپس ابزار Brush را از جعبه ابزار فتوشاپ انتخاب نمائید.

 

 
 
انتخاب یک حالت یکدست کننده  

 


در حالیکه ابزار Brush انتخاب شده است، از منوی Mode در نوار Options گزینه Normal را انتخاب کنید.

 

 
 
تعیین میزان ماتی  

 


وظیفه نوار لغزنده Opacity کنترل غلظت و فشردگی ضربات قلم انتخابی است. با کم کردن مقدار ماتی افکت شفافیت در تصویر بیشتر می‌شود. برای آنکه ضربات شدید و غیرشفافی داشته باشید این مقدار را بر روی 100% تنظیم کنید. در نوار لغزنده Flow نیز میزان نرمی قلم‌ تنظیم می‌شود. ترکیبی از این دو نوار لغزنده سبب ایجاد تناسب در شفافیت و ضربات نرم قلم‌ می‌شود.

 
 
انتخاب یک قلم‌  

 


در فلش جهت‌دار کوچک بعد از آیکون Brush نوار Options کلیک کنید تا پالت Brushes فعال شود. نوار لغزنده Master Diameter and Hardness را برای تنظیم قلم جابجا کنید و سپس یکی از حالات موجود در لیست را انتخاب نمائید. برای اجتناب از نقاشی در تصویر سعی کنید ابتدا در یک قسمت خالی نوار Options کلیک کنید.

 

 
 
نقاشی تصویر  

 


برای اعمال افکت نقاشی، نمایشگر ماوس را داخل پنجره تصویر در حالی جابجا کنید که دکمه ماوس را پائین نگه داشته و ماوس را به اطراف می‌کشید.
 

 

 
 
       توجه  

 


مدیریت قلم‌ها

توجه داشته باشید که می‌توانید تصاویر کوچکی از قلم‌ها را در پالت Brushes مشاهده کنید، قلم‌های از قبل ذخیره شده یا قلم‌های سفارشی را که ایجاد کرده‌اید بارگذاری کنید.
گروهی کردن پالت‌های مشابه یکدیگر
با کلیک کردن و کشیدن برچسب پالت و جابجایی یکی از پالت‌ها به داخل پالت دیگر می‌توانید چندین پالت یکسان را با یکدیگر گروهی کنید.
تعیین تنظیمات اندازه قلم
می‌توان نمایشگر ماوس را به نحوی تنظیم کرد که دقیقاً اندازه قلم تعیین شده را صرفنظر از آیکون ابزار انتخاب شده نشان دهد. با استفاده از این روش دقیقاً در‌می‌یابید که بزرگی قلم و تفکیک‌پذیری تصویر چگونگی با هم مرتبط هستند و به خوبی در می‌یابید که پس از کلیک کردن، افکت به چه فضایی از تصویر اعمال می‌شود.
بدین منظور گزینه EditPreferencesDisplay & Cursors را انتخاب کرده و Brush Size را در قسمت Painting Cursors کادر محاوره‌ای انتخاب نمائید.

Auto Run و نحوه ایجاد آن

در Windowsهای32بیتی قابلیت Autoplay وچود دارد که سیستم عامل میتواند بوسیله آن دیسک موجود در درایو را تشخیص دهد.در محیط Windows وقتی که دیسک را در درایو قرار میدهیم , سیستم عامل به دنبال فایل AUTORUN.INF میگردد. AUTORUN.INF یک فایل متنی است که میتوان آن را با Note Pad درست کرد.


توانایی های فایل
AUTORUN.INF :
- مسیر و نام برنامه اجرایی را مشخص میکند تا به صورت خودکار بعد از قرار دادن دیسک در درایو اجرا شود.
- آیکون مورد نظر را جایگزین آیکون پیش فرض درایو قرار میدهد.
- متن مورد نظر را جایگزین متن پیش فرض میکند.

برای شروع باید چگونگی ایجاد یک فایل AUTORUN.INF را توضیح دهیم.
برای ایجاد فایل میتوانید از برنامه
Note Pad کمک بگیرید. بعد از ایجاد فایل باید پسوند فایل را از TXT به INF تغییر دهید. البته باید دقت کنید که حتما باید در خط اول فرمان [Autorun
] را بنویسید.

- هر دستور را هم باید در خط جدا بنویسید.
- اگر میخواهید بدانید که دیسکی که در حا ل حاضر در درایو شما قرار دارد , دارای فایل
AUTORUN.INF است , باید بر روی آیکون آن درایو کلیک راست کنید.اگر در این منو گزینه Autorun وجود داشته باشد یعنی دیسک شما فایل AUTORUN.INF
را دارد.

اگر بر روی
Open در این منو کلیک کنید , میتوانید محتویات داخل دیسک را بدون اجرا کردن Autorun مشاهده کنید.ولی اگر روی Autoplay کلیک کنید , سیستم عامل با استفاده از برنامه Autorun.EXE فایل Autorun.INF
داخل دیسک را می خواند و دستورات داخل آن فایل را اجرا میکند.

توضیحات:
- فایل
Autorun.INF
برای اجرای خودکار یک برنامه مشخص در یک درایو استفاده میشود.
- چگونه میتوان ا ز اجرای خودکار
Autorun.INF
جلوگیری کرد؟
- برای این کار باید پس از گذاشتن دیسک در درایو , کلید
Shift را پایین نگه دارید.

دستورا ت مربوط به فایل Autorun.INF برای ا یجاد یک فایل Autorun.INF به دلخواه:

-
Icon:
این دستور برای تعیین آیکون درایو مورد نظر به جای آیکون پیش فرض استفاده میشود.
Icon=iconfilename[,index]

توضیحات:
Iconfilename: اسم یک فایل است با یکی از پسوند های BMP, DLL, ICO یا EXE
که شامل آیکون مورد نظر است.
اگر فایل بیش از یک آیکون داشته باشد, میتوانید از پارامتر
index (از 0 تا N
) آیکون مورد نظر را مشخص کنید.

مثال:
در مثال زیر آیکون 7 از فایل
Icons.exe
نشان داده میشود.
Icon=Icons.exe,6


-
Label:
با این دستور میتوان متن مورد نظر را جایگزین
Label پیش فرض درایو نمود.
Label=LabelText


مثال:
در اینجا , با این دستور میتوان متن "
Best Programs" را جایگزین Label پیش فرض درایو نمود.
Label=Best Programs


-
Open:
با این دستور میتوان مسیر یک فایل را تعیین کرد تا به هنگام گذاشتن دیسک در درایو به طور خودکار اجرا شود.
Open=[exepath]exefile[param1[param2]…]

توضیحات:
نام همان فایل اجرایی است که میخواهید هنگام قرار گرفتن دیسک در درایو به صورت خودکار اجرا شود.اگر فایل اجرایی در شاخه اصلی درایو باشد,میتوان فقط نام فایل نوشت , در غیر این صورت باید مسیر کامل فایل نوشته شود.

تبلیغات اینترنتی

چکیده
بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی امروزه موضوع تحقیقات مختلف درمیان محققان و اندیشمندان سراسر جهان شده است. هدف مقاله پیش رو نیز بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه تبلیغات است. با شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پابه عرصه ظهور گذاشت. گـــــرچه درحال حاضر، میزان هزینه های تبلیغــات اینترنتی نسبت به کل هزینه های تبلیغاتی بسیار پایین است لیکن نرخ رشد آن بیانگر این واقعیت است که این شاخه در آینده نه چنـــدان دور اهمیت و جایگاه ویژه ای در صنعت تبلیغات پیدا خواهدکرد. به همین دلیل، در این مقاله سعی خواهدشد تا در ابتدا معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی بیان شده و در ادامه انواع مدل های معروف تبلیغات در اینترنت موردبررسی قرار گیرد.

مقدمه
اینترنت به معنای شبکه ای از رایانه های متعدد که در سراسر جهان گسترده و با هم درارتباط هستند. از دهه نود و با واگذار شدن به بخش خصوصی کاربردهای تجاری پیدا کرد. از آن زمان به بعد بود که این شبکه تاثیرات عمیقی را بر نحوه انجام فعالیتهای تجاری گذارد. تبلیغات تجاری به دلیل ماهیت فناوری محور و ارتباطی محور خود به شدت تحت این تاثیرات قرارگرفته و اصول سنتی آن به چالش کشیــده شد. حاصل این چالشها و تاثیرات شکل گیری پدیده تبلیغات اینترنتی بود.

1 - تعریف
درنظر ابتدایی و باتوجه به تعاریفی که درمورد تبلیغات و اینترنت بیان شده است، پی بردن به معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی چندان دشوار نخواهدبود. درحقیقت این اصطلاح به گونه ای است کـــه خودش، خود را تعریف می کند. شاید به علت همین حالت خود تعریفی بوده است که در اکثر منابع موجود (کتابها، مقالات و پایگاههای اینترنتی) در زمینه تبلیغات اینترنتی کمتر تعریف مشخصی از آن ارائه شده است. البته در ادبیات جدید تبلیغات، بعضاً تعاریفی نیز برای تبلیغات اینترنتی ذکر گردیده است. برای مثال، دوکافی(1996) از اولین کسانی که زمینه تبلیغات اینترنتی و چگونگی نگرش مصرف کنندگان به آن تحقیقاتی را انجام داده، در مقاله خود تحت عنوان ارزش تبلیغات و تبلیغات در وب تبلیغات اینترنتی را ازنظر مصرف کنندگان دربردارنده انواع بسیاری از مطالب و مضامین تجاری موجود در وب می داند -
از تبلیغات الکترونیکی شبیه به تبلیغات سنتی (تابلوهای تبلیغاتی و بنرها) گرفته تا انواع دیگری که متفاوت از تبلیغات سنتی هستند (مثل ایجاد پایگاه اینترنتی). به همین گونه، اشلوزر و دیگران (1999) تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و مضمون تجـاری موجود در اینترنت می دانند که شرکتها بــــرای آگاه کردن مصرف کنندگان درمورد کالاها و خدمات خود طراحی می کنند. بعضی دیگر ( PATON AND CONANT, 2002 ) نیز تبلیغات اینترنتی را به طور ساده استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانسته اند. لذا با درنظرگرفتن بعد رسانه ای اینترنت و باتوجه به تعریف تبلیغات تجاری که در بالا ذکر گردید می توان تبلیغات اینتــــــرنتی را چنین تعریف نمود: بــــــــه کارگیری اینترنت و فناوری های زیرمجموعه آن نظیر وب و پست الکترونیک توسط سازمانهای تجاری برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی موردنظر.(1)

تاریخچه و اهمیت
با شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پابه عرصه ظهور گذاشت. به نظر می رسد اولین شیوه برای تبلیغ استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فناوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال 1994 اولین بنر تبلیغاتی - که امروزه معمول ترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است - در پایگاه اینترنتی هات وایر ( HOTWIRE ) به کار گرفته شد ( CHEN,2001, P.110 ) . از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارا برای تبلیغات موردتوجه بازاریابان قرار گرفت ( GAO ET AL, 2002 ). به مرور زمان انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینه های تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد. به طوری که از میزان 55 میلیون دلار در سال 1995 به 270 میلیون دلار در سال 1996، 940 میلیون دلار در سال 1997، 2 میلیارد دلار در سال 1998 و 3/5 میلیارد دلار در سال 1999 رسید ( COEN, 1999 ). همچنین طبق برآوردهای موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن که یکی از معروفترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینه های تبلیغات اینترنتی در سالهای 2000، 2001، 2002 و 2003 به ترتیب برابر با 5/3، 7/3، 9/5 و 11/9 میلیارد دلار است.

با وجود نرخ رشد نسبتاً بالای هزینه های تبلیغات اینتــرنتی طی این چند سال اما این هزینه ها در مقابل کل هزینه های تبلیغاتی صورت گرفته درجهان ناچیز است. مثلاً در سال 2000 تنها 4 درصد از کل هزینه های تبلیغاتی در ایالات متحده مربوط به تبلیغات اینترنتی بوده است. شرکت جنرال موتورز که بیشترین هزینه تبلیغات را در این سال داشته است، کمتر از یک درصد آن را به تبلیغات در اینترنت اختصاص داده است. این حقیقت درمورد شرکتهای بزرگی مثل دایملر - کرایسلر، پراکتر اند گمبل و فورد نیز به همین صورت بوده است ( MORGAN STANLEY DEAN WITTER, 2001 ).

درنتیجه به نظر می رسد که بیشترین میزان تبلیغات اینترنتی به وسیله خود شرکتهای اینترنتی - شرکتهایی مثل یاهو و آمازون که فعالیتهـــای اصلی خود را در اینترنت انجام می دهند - صورت می گیرد. طبق آمارها 55 تا 70 درصد هزینه های تبلیغات اینترنتی به چنین شرکتهایی تعلق دارد ( MORGAN STANLEY DEAN WITTER, 2001 ).

البته طبق پیش بینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تا سال 2005 میزان هزینه های اینترنتی به 16/5 میلیارد دلار خواهدرسید که 8 درصـــد از کل هزینه های تبلیغاتی را شامل می شود. نمودار شماره یک بیانگر میزان رشد تبلیغات اینترنتی تا سال 2005 و درصد آن از کل هزینه های تبلیغاتی در ایالات متحده است.

 

مدلهای تبلیغات اینترنتی
طی یک دهه ای که از پیدایش پدیده تبلیغات اینترنتی می گذرد، روشها و مدلهای مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع شده و مورداستفاده قرارگرفته است. در ادامه به برخی از مهمترین این مدلها اشاره می شود.

1 - بنر: بنر ( BANNER ) عبارت از یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولاً مستطیلی که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود و ابعاد مختلفی دارد اما به طور متوسط دارای طول 460 پیکسل (2) و عرض 60 پیکسل است ( NOVAK AND HOFFMAN , 1996). بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورداستفاده قرار گرفتند و امروزه از معروفترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به شمار می روند ( MOHAMMED ET AL, 2001, P.386 ) .

بنرها معمولاً در فرمت GIF )3 ، ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می گیرند. کاربر با کلیک کردن بر روی آنها به صفحه ای منتقل می شود که توضیحـــات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می دهد و یا مستقیماً به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ مذکور را طراحی کرده منتقل می گردد. در حقیقت این مدل از تبلیغات اینتـــرنتی را می توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه ها و مجلات تشبیه کرد. بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

الف) بنرهای ثابت: این بنرها معمولاً در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی کنند. قبلاً از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می شد موردتوجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند کمتر استفاده می گردید. لیکن امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیراً استفاده از آنها افزایش یافته است ( MINNICK AND MINNICK , 2001).

ب) بنرهای متحرک (انیمیشنی): این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و بــــــا استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیر GIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتونهای انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولاً از بنرهای ثابت بیشتر است. از مزیتهای این نوع بنرها آن است که می توان با استفاده از آنها پیامهای تبلیغاتی پیچیده تری طراحی کرد و نیز اینکه این بنرها برای کاربران جالب تر بوده و توجه آنان را بیشتر به خود جلب می کند. اما ازطرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می دهند ( MINNICK AND MINNICK, 2001 ).

ج) بنرهای تعاملی (دارای غنای رسانه ای): در این نوع با استفاده از انواع نرم افزارهــا و فناوری های رسانه ای ویژگیها و کارکردهایی را به بنرها اضافه می کنند به گونه ای که توانایی تعامل پذیری خاصی پیدا می کنند ( PASTORE, 2001 ). برای مثال بنرهایی وجود دارند که نخست چند گزینه را برای کاربر نمایش داده (مثلاً سوال درمورد مذکر یا مونث بودن کاربر) و درصورت انتخاب هریک از آن گزینه ها توسط کاربر در ادامه تبلیغات خاصی به او نشان داده می شود. درحقیقت بنرهای تعاملی نوع پیشرفته تری از بنرهای انیمیشنی بوده و دارای امکانات بیشتری هستند. البته مشکلاتی که درمورد بنرهای متحرک گفته شد درمورد این بنرها نیز به نحو شدیدتری مطرح است. با وجود این، مشکلات و نیز با وجود هزینه بالاتر برای طراحی آنها اما از آنجا که طبق تحقیقات، اثربخشی این نوع از دو نوع دیگر بیشتر است ( MORGAN STANLEY DEAN WITTER, 2001 ) لذا شرکتها ترجیح می دهند بیشتر از آن استفاده کنند. FLASH و SHOCKWAVE از رایج ترین نرم افزارها برای طراحی بنرهای تعاملی هستند.

جدیداً انتقاداتی نسبت به اثربخشی بنرها وارد شده است. طبق برآوردها نرخ کلیک کردن کاربران بر روی بنرها که در سال 1994، 10 درصد بوده است در سالهای اخیر به حدود 3 درصد و بعضاً تا زیر یک درصد هم رسیده است ( BULKELEY, 1998 , FLYNN, 1999, CHEN, 2001, P.110 ) . بعضی از دلایل کاهش این نرخ عبارتند از: تبلیغات بیش از حد در اینترنت (غرق شدن کاربران در پیامهای تبلیغاتی) و همچنین کمتر شدن جستجـــــــــوها و پرسه زدن های بی هدف کاربران در اینترنت. به همین دلیل، آژانس های تبلیغاتی سعی کرده اند تا با به کارگیری بنرهای تعاملی، با ویژگیهای جالب و سرگرم کننده و دارای غنای رسانه ای این نرخ را افزایش دهند ( KRANHOLD, 1999 ). به هرحال هنوز بنرها پراستفاده ترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند و هر روز نیز بر تعداد آنها در اینترنت افزوده می شود.

2 - خرده سایتها
خرده سایت ها عبارتند از بنجره های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی پنجره مرورگر) که هنگام جستجوی فرد دراینترنت ناگهان بر روی صفحه نمایشگر ظاهر شده و حاوی نوشته ها و تصاویر تبلیغاتی هستنــــد. این نوع از تبلیغات اینترنتی به پنجره هـای جهنده نیز معروف هستند( MOHAMMED ET AL, 2002, P.386 ). خرده سایت ها را می توان به دو گروه زیر تقسیم بندی کرد:

INTERSTITIALS : اینها پنجره هایی جدا از پنجره اصلی مرورگر بوده که هنگام ورود کاربر به یک پایگاه اینترنتی خاص یا در زمان توقف او در آن پایگاه بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می شوند و معمولاً تا زمانی که کاربر آنها را نبندد در صفحه باقی می مانند.

SUPERSTITIALS : این پنجره ها معمولاً در فاصله زمانی بارگذاری یک پایگاه اینترنتی ظاهر گشته و خود به خود بسته می شوند.

د رهر دو نوع از خرده سایت ها ممکن است از فناوری ها و تکنیک های پیشرفته رسانه ای (غنای رسانه ای) استفاده گردد و یا ممکن است فقط دربردارنده متن باشند. از آنجا که این نوع تبلیغات اینترنتی بدون اجازه و خواست کاربران ظاهر می گردند و ممکن است موجب برهم زدن تمرکز آنان شوند موردانتقاد قرار گرفته اند. با این حال، به طور گسترده توسط پــایگاههای اینترنتی مورداستفاده قرار می گیرند و نرخ کلیک کاربران بر روی آنها نیز معمولاً بالا است ( MOHAMMED ET AL, 2002, P.386 ).

3 - موتورهای جستجو
موتورهای جستجو به پایگاههای اینترنتی گفته می شود که کاربران می توانند از آنها برای جستجوی مطالب موجود در اینترنت استفاده کنند.
این موتورها، بعد از آنکه کاربر موضوع مورد جستجوی خود را در فرم مخصوصی که برای این کار تعبیه شده وارد می کند، لیستی از پایگاههای اینترنتی که دربردارنده موضوع موردنظر کاربر هستند بـــرای او جمع آوری می کند. مکانیسم عمل موتورهای جستجو که به سایتهای درگاهی نیز معروف هستند معمولاً به دو گونه زیر است ( MINNICK AND MINNICK, 2001 ):
- تعدادی از این پــــایگاهها با استفاده از برنامه های نرم افزاری خاصی که خزنده یا عنکبوت نامیده می شود، به طور خودکار اینترنت را برای یافتن موضوع موردنظر کاربر جستجو می کنند. این برنامه ها معمولاً اینترنت را به طور روزانه جستجو کرده و بانک اطلاعاتی خود را به روز می کنند.
پایگاههای اینترنتی نظیر گوگل براساس این مکانیسم عمل می کنند. این موتورها معمولاً این امکان را به دارندگان پایگاههای اینترنتی می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند.
- تعداد دیگری از پایگاهها مانند یاهو با استفاده از روشهای دستی پایگاههای موجود در اینترنت را موردبررسی قرار داده و بعداز ارزیابی، هریک را در دسته بندیهای خاص در بانک اطلاعاتی خود که از قبل طراحی کرده اند، قرار می دهند. لذا هنگامی که کاربر کلمه خاصی را در فرم جستجوی این پایگاهها وارد می کند نتایجی که برای او آورده می شود براساس بانک اطلاعاتی است که این پایگاه آن را ایجاد کرده است و نه براساس جستجوی خودکار در اینترنت. این پایگاهها نیز همانند دسته اول، به دارندگان پایگاههای اینترنتی این امکان را می دهند تا مشخصات پایگاه خود را به بانک اطلاعاتی آنها اضافه کنند، البته با این تفاوت که این دسته از موتورهای جستجو قبل از اضافه کردن، پایگاه اینترنتی را ارزیابی کرده و درصورت تایید، آن را به بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنند. لـــــذا مدت زمانی که طول می کشد تا مشخصات یک پایگاه به این موتورها اضافه شود ممکن است حتی تا چند ماه طول بکشد. یاهو همچنین دارای یک بانک اطلاعاتی پیشرفته هست که برای اضافه کردن پایگاههای اینترنتی به آن مبالغی را از صاحبان این پایگاهها اخذ می کند.

نحوه تبلیغات ازطریق دو دسته مذکور از موتورهای جستجو می تواند به دو صورت زیر باشد( MOHAMMED ET AL, 2002 ):

روش مجانی: موتورهای جستجومعمولاً پایگاههای اینترنتی را طبق کلید واژه هایی که صاحبان آنها برایشان درنظر گرفته و آنها را بر اســـــاس این کلمات ثبت کرده اند جستجو می کنند. مثلاً هنگامی که کاربری کلمه تبلیغات اینترنتی را وارد فرم مخصوص جستجو در پایگاه گوگل یا یاهو می کند، موتورهای جستجو به بانک اطلاعاتی خود رجوع کرده و لیستی از تمام پایگاههایی که تحت عنوان تبلیغات اینترنتی دسته بندی شده اند (روش یاهو) و یا تبلیغات اینترنتی به عنوان کلید واژه آنها درنظر گرفته شده (روش گوگل) را برای کاربرنمایش می دهند. به این ترتیب انتخاب کلید واژه های مناسب برای پایگاه اینتــرنتی می تواند شانس آمـــــدن نام پایگاه اینترنتی در رتبه های اول لیستی که به کاربر نشان داده می شود را بالا می برد و این در حقیقت نوعی تبلیغ برای آن پایگاه اینترنتی خواهدبود.

روش پولی:
در این روش شرکتها می توانند در ازای پرداخت مبالغی به موتورهای جستجو از آنان بخواهند تا درصورت جستجوی کلید واژه خاصی توسط کاربر، پایگاه اینترنتی آنها در لیست نشان داده شده به کاربر قرار گیرد. حال اینکه نام پایگاه در کدام رتبه لیست قرار گیرد، بستگی به مبلغی دارد که شرکت می پردازد. نوع دیگر از تبلیغات پولی به این صورت است که شرکت با پرداختن مبالغی از موتورهای جستجو می خواهد تا درصورت جستجوی کلید واژه خاصی توسط کاربران، بنر تبلیغاتی شرکت در بالای صفحه ای که به عنوان لیست نتایج جستجو به کاربر نشان داده می شود، آورده شود ( MINNICK AND MINNICK, 2001 ). هر دو نوع این روشها درحال حاضر در وب معمول بوده و مورداستفاده قرار می گیرد.

4 - پست الکترونیک
استفاده از پست الکترونیک دارای تاریخچه طولانی تری است. تبلیغات اینترنتی از طریق بنرها، خرده سایت ها و موتورهای جستجو تکنیک هایی هستند که تنها در محیط وب عملی هستند اما پست الکترونیک زیرمجموعه فناوری های اینترنتی بوده و ســــالها قبل از وب مورداستفاده قرار می گرفته است (البته باید متذکر شد که بعداز اختراع وب، فرستادن پست الکترونیک از طریق آن نیـــز طراحی گردید).(4) با این حال، به کارگیری پست الکترونیک برای تبلیغات در سالهای اخیر و با افزایش تعداد کاربران اینترنت موردتوجه قرار گرفته است به گونه ای که طبق پیش بینی موسسه ژوپیتر کامیونیکیشن تعداد نامه های الکترونیک تبلیغاتی که کاربران اینترنت سالانه دریافت می دارند از 40 عدد در سال 1994 به بیش از 1600 عدد در سال 2005 افزایش خواهدیافت ( ZEFF AND ARENSON, 1999 ).

در این نوع تبلیغات شرکتها پیامهای تبلیغاتی طراحی کرده و به نشانی های الکترونیک کاربران می فرستند. نامه های الکتـــرونیک که شرکتها برای کاربران ارسال می کنند را می توان به دو نوع زیر تقسیم بندی کرد:

الف) نامه های الکترونیک خواسته شده _(هدفگیــری شده): در این تبلیغات، شرکتها نامه های الکترونیک تبلیغاتی را تنها برای مشتریانی می فرستند که خود خواستار دریافت چنین نامه هایی بوده اند. در این حالت، مشتریان با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت، فرم مخصوصی که بیانگر مشخصات وهمچنین نوع خواسته ها و ترجیحات آنان است را پر کرده و نشانی الکترونیک خود را وارد می کنند. بعد شرکت، نامه های الکترونیک که حاوی تبلیغات اینترنتی متناسب با خواست و سلیقه مشتریان است برای آنان می فرستد. هر زمان هم کــــه مشتری دیگر نمی خواهد چنین نـامه هایی دریافت کند، شرکت از فرستادن آنها خودداری می ورزد. البته ممکن است شرکت مستقیماً نشانی های الکترونیک را به دست نیاورده باشد بلکه با استفاده از پایگاههای اینترنتی شرکتها و موسسات دیگر این نشانی ها را به دست آورد (برای مثال ازطریق گروههای خبری). به هرحال، نکته حائزاهمیت آن است که در اینجا خود مشتریان خواهان دریافت چنین نامه هایی باشند و اینکه این نامه ها دربردارنده پیامهای تبلیغاتی باشند که مطابق با نیاز و خواست دریافت کنندگان آنها باشند. طبق آمار موسسه فارستر ریسرچ در سال 1997 سه میلیارد از این نوع نامه ها فرستاده شده و این تعداد به 250 میلیارد در سال 2002 رسید.
ب) نامه های الکترونیک ناخواسته (اسپم): در این حالت، شرکت با استفاده از نرم افزارهای خاص که می توانند نشانی های الکترونیک را از اینترنت جمع آوری کنند و یا ازطریق شرکتهای تبلیغــــاتی که دارای بانکی از نشانی های الکترونیک هستند اقدام به فرستادن نامه های الکترونیکی تبلیغاتی به افراد می کنند. این کار بدون اجازه کاربران صورت گرفته و در اکثر موارد کـــاربران خواهان دریافت چنین نامه هایی نیستند. فرستادن این نوع نامه ها با انتقاد شدیــد مشتریان و مراکز حمایت از مصرف کنندگان روبرو شده است و به همین دلیل امروزه شرکتها سعی می کند تا برای جلوگیری از ضربه خوردن به شهرت خود از فرستادن این نوع نامه ها خودداری کنند و یا اینکه در صورت تقاضای مشتری از فرستادن نامه های بعدی جلوگیری کند ( MOHAMMED ET AL , 2002, P.393 ).

درکل، فرستادن نامه های الکترونیک امروزه یکی از رایج ترین مدل ها برای تبلیغات اینترنتی است. مزایای این مدل عبارتند از:

- هزینه پایین: براساس برآوردها هزینه فرستادن نامه های الکترونیک کمتر از یک درصد هزینه فرستادن نامه های سنتی است؛
- امکان هدفگیری دقیق مشتریان: همان طورکه قبلاً گفته شد با استفاده از نامه های الکترونیک می توان پیامهای تبلیغاتی را تنها برای کسانی که خواهان دریافت آن هستند فرستاد؛
- اثربخشی بالا: طبق آمارها میزان جواب دادن افراد به نامه های الکترونیک بالا است؛

- مدیریت آسان: طراحی و فرستادن نامه های الکترونیک و همچنین ارزیابی آنها ساده تر است.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی شد تبلیغات اینترنتی و مدل های آن به طور اجمالی موردبررسی قرار گرفته تا وسیله ای برای آشنایی مدیران و بازاریابان شرکتهای داخلی با این پدیده باشد و آنان را جهت شروع وانجام فعالیتهای تبلیغاتی خود در اینترنت یاری رساند. اینترنت خواسته یا ناخواسته بر جنبه های مختلف زندگی آدمی و ازجمله بر فعالیتهای تجاری تاثیر گذارده و در آینده نیز تاثیرات بیشتری خواهد گذارد. این اختراع عظیم پدیده ای زودگذر و موقتی نبوده و هنوز در ابتدای فرایند تکامل خود قرار دارد. بالطبع تبلیغات اینترنتی نیز به عنوان پدیده ای منشعب از تاثیرات اینترنت، امری زودگذر و موقتی نخواهدبود. گرچه امروز تبلیغات اینترنتی با موانع ومشکلات روبرو است و به دلیل همین موانع هنوز میزان هزینه های تبلیغات اینترنتی نسبت به کل هزینه های تبلیغاتی پایین است لیکن پیش بینی ها حکایت از رشد سریع این شیوه از تبلیغات و برطرف شدن موانع و مشکلات آن درآینده دارد. بنابراین، شرکتهای تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره ای جز به کارگیری آن نخواهند داشت. این امر مخصوصاً درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت.

منابع در دفتر مجله موجود است.
پانوشت ها:

1 - تبلیغات برخط ( ONLINE ADVERTISING ) و یا تبلیغات مبتنی بر وب ( WEB-BASED ADVERTISING ) اصطلاحات دیگری هستند که بعضاً به کار برده می شوند. به نظر می رسد که این دو اصطلاح و بالاخص تبلیغات مبتنی بر وب از واژه تبلیغات اینترنتی خاص تر بوده و فقط دربرگیرنده تبلیغات در وب هستنـــد و سایر فناوری های زیرمجموعه اینتـــــرنت را شامل نمی شوند. البته باید توجه داشت که این اصطلاحات در بعضی موارد نیز مترادف با تبلیغات اینترنتی و درهمان معنی استعمال می شوند.

2 - پیکسل ( PIXEL ) واحدی برای اندازه گیری تصاویر دیجیتالی است.

3 - یکی از فرمت های معروف برای ایجاد تصاویر دیجیتالی است که چون تصاویر دارای این فرمت حجم کمتری نسبت به تصاویر با سایر فرمت ها دارند معمــولاً در اینترنت بیشتر مورداستفاده قرار می گیرند.

4 - درحال حاضر دو نوع پست الکترونیک مورداستفاده قرار می گیرد: پست الکترونیک مبتنی بر وب که در آن کاربران باید به پایگاههای اینترنتی که این خدمات را ارائه می کنند رجوع کرده و در آنجا به صورت پولی و یا اغلب به صورت مجانی ثبت نام کنند و ازطریق آن پایگاه به ارسال و دریافت نامه بپردازند. اما در روش دیگر که سالها قبل از وب اختراع گردید نیازی به اتصال به وب وجود ندارد. کاربران می توانند با ثبت نام در شرکتهایی که این خدمات را در ازای دریافت پول ارائه می کنند به ارسال و دریافت نامه ازطریق نرم افزارهای خاص مثل OUTLOOK بپردازند.

ابزار گوگل

کلید های نمایشگر اینترنت گوگل - www.google.com/options/buttons.html

شما میتوانید با قرار دادن کلید های گوگل در نوار ابزار شخصی نمایشگر اینترنت خود به سرعت به گوگل دستیابی پیدا کنید.

گوگل به زبان شما - services.google.com/tc/Welcome.html

با استفاده از این قسمت شما می توانید گوگل را در زبان دلخواه خود ببینید و همچنین جستجو را به زبان دلخواه خود انجام دهید.

نوار ابزار گوگل - toolbar.google.com

با قرار دادن گوگل در نوار ابزار نمایش گر اینترنت قدرت گوگل همیشه در اختیار و دسترس شماست. بیشتر...

مترجم گوگل - www.google.com/language_tools

با استفاده از این قسمت شما میتوانید محتوای صفحات , به صورت متن یا کلمه را ترجمه کنید.

ای - پی - آی های گوگل - /www.google.com/apis

ابزاری برای برنامه نویسان تا بتوانند در برنامه های خود به صورت خودکاراز گوگل استفاده کنند. بیشتر...

ضمنا شما میتوانبد با انتخواب گوگل به عنوان جستجوگر پیشفرض گوگل را به نمایشگر اینترنت خود اضافه کنید .البته امکانات دیگری نیز آماده است !