برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

برترین مقالات کامپیوتر

معرفی Adware ها

Adware ها ، برنامه های مخربی هستند که تبلیغات ناخواسته برای کاربران می فرستند و نسبت به سایر بدافزارهای اینترنتی شیوع بیشتری یافته اند. به واقع نمی توان هیچ کاربر اینترنتی را پیدا کرد که حداقل با یک نوع Adware برخورد نکرده باشد.

گونه های مختلف adware به نحوی به سیستم کاربر نفوذ می یابند که کاربر متوجه آنها نشود البته ورودشان به یک سیستم کاملا با اجازه کاربر صورت می گیرد، به نحوی که درخواست آنها برای نصب ، در غالب بک برنامه کاملا بی خطر انجام می گیرد و کاربر بدون توجه به غیر واقعی بودن آن برنامه ، درخواست مذکور را قبول می کند.

Adware ها پس از ورود، به یک سرور خارجی متصل می شوند که به وسیله آن تبلیغات مشخصی به سیستم آلوده ارسال می کنند. نحوه عملکردشان به گونه ای است که زمانی که کاربر به اینترنت وصل می شود، Adware مذکور به یک کامپیوتر دیگر متصل می شود و تبلیغاتی را به صورت pop-up‌ بر روی صفحه نمایش، اجرا می کند. اغلب کاربران متوجه نمی شوند که این pop-up ها مربوط به وب سایتی است که مشاهده می کنند یا از طریق یک adware که کامپیوترشان را آلوده کرده، ‌برایشان ارسال شده. این عملکرد به خودی خود برای کاربران مضر است به این دلیل که ارتباط کاربر را با اینترنت بسیار کند می کند. ضمنا از آنجا که adware ها اغلب spyware ها یی را که علاقمندیهای کاربر را جمع آوری می کنند همراه خود دارند می توانند اطلاعات سیستم آلوده شده را روی سرورهای خود بفرستند. برای مثال اگر شما در اینترنت مرتبا به دنبال سایت های باغبانی بگردید، adware نصب شده روی سیستمتان دائما برای شما تبلیغاتی که مربوط به گل و گیاه است می فرستد.

یک مثال خوب برای نشان دادن نحوه عملکرد adware ها بررسی Twain-Tech است. این adware به شکل " پرداخت " برای یک برنامه کاربردی به سیستم کاربر نفوذ می کند و پس از نصب دائما pop-up های تبلیغاتی روی صفحه، نمایش می دهد. محتوای این تبلیغات بستگی به وب پیچ هایی دارد که کاربر غالبا مشاهده یا جستجو می کند. کار دیگری که این برنامه مخرب انجام می دهد دانلود کردن spyware ها و انواع دیگری از adware‌ ها مانند Alchemy, Xplugin, و BetterInet است.

مبارزه با Adware ها

به دلیل شیوع گسترده این بدافزارها در اینترنت، رهائی از دست آنها کاری مشکل است. مخصوصا برای سیستم هایی که آنتی ویروس مناسبی ندارند. هم چنین از آنجا که نویسندگان این کدهای مخرب با دستیابی به اهداف مالی، آنها را منتشر می کنند، دائما سعی می کنند نمونه های پیچیده تر و جدیتر از مدلی های قبلی را منتشر کنند.

در نتیجه بهترین راه حل نصب یک آنتی malware همراه یک فایروال است که دائما به روز شود. این کار باعث می شود نه تنها از ورود adware ها به سیستم جلوگیری شود بلکه راه ورود و خروج اطلاعات از پورت های محافظت نشده نیز بسته می شود.

شرکت آنتی ویروس پاندا با ارائه محصولی جدید به نام Panda Platinium Internet Security 2005 که مجهز به یک فایروال شخصی و تکنولوژی جدید Truprevent است این امکان را به کاربران می دهد که سیستم خود را در مقابل انواع ویروسها و بدافزارهای شناخته شده و حتی آنهایی که هنوز شناخته نشده اند،‌ محافظت کند.

برای آشنائی بیشتر با این محصول می توانید به سایت اینترنتی http://www.pandasoftware.com مراجعه نمائید.

تروجانها در کدام قسمت ویندوز شما مخفی شده‌اند؟

چهار روش جهت مخفی شدن ویروسها و تروجانها در زیر توضیح داده شده اند:

روش 1 ::
در این روش می توان فایل را در قسمت C:WindowsStart MenuProgramsstart کپی کرد البته شاخه ها مانند C:Windows متغییر است و بنا به دایرکتری نصب ویندوز شما فرق می کند .

روش 2 ::
فایل Win.ini است ::
این فایل هم قدرت اجرایی دارد . مانند ::
run= trojan
NullPort=None
BaseCodePage=1256

روش 3 ::
استفاده از فایل System.ini می باشد :
اگر شما پیدا کردید کد shell=Explorer.exe trojan.exe زیر را فایل trojan.exe بعد از Explorer.exe اجرا خواهد شد .

روش 4 ::
استفاده از رجیستری است در لیست زیر شاخه های استارت آپ رجیستری را مشاهده می کنید:


[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurr entVersionRun]
"Info"="c:directoryTrojan.exe"

[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurr entVersionRunOnce]
"Info"="c:directoryTrojan.exe"

[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurr entVersionRunServices]
"Info"="c:directoryTrojan.exe"

[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurr entVersionRunServicesOnce]
"Info="c:directoryTrojan.exe"

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurre ntVersionRun]
"Info"="c:directoryTrojan.exe"

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurre ntVersionRunOnce]
"Info"="c:directoryTrojan.exe"
و این هم فرمان های اجرای رجیستری ::
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellopencommand]
[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREClassesexefileshell opencommand

آشنایی با Spywareها و تهدیدات اینترنتی

تا به حال الفاظی چون " تهدیدات IT‌" یا " کدهای مخرب " منحصرا به ویروس های کامپیوتری اطلاق می شد در حالیکه گونه هایی دیگر از برنامه های مخرب کامپیوتری وجود دارند که باعث به وجود آمدن خسارات بسیار جدی تری از خسارات ویروسها، ‌کرم ها یا تروجان ها می شوند.
این برنامه ها شامل Spywares ( نرم افزارهای جاسوسی )‌، Adwares ، Keyloggers ، spams و Dialer ها هستند. اینها مخرب های جدیدی نیستند و می توان گفت که سالها از حضور آنها در اینترنت می گذرد اما در این مدت تعداد آنها در مقایسه با ویروسها بسیار ناچیز بوده است.
در صورتیکه اخیرا حضور آنها بسیار مهم شده است، آنقدر مهم که اصطلاح Malware ( بد افزار ) برای همه آنها ابداع شده.
کلمه "Malware " که از دو کلمه (‌(MALicious softWARE استخراج شده، به کلیه برنامه ها، اسناد یا نامه هایی که باعث ایجاد یک خرابکاری در سیستمهای IT هستند، اطلاق می شود. این اصطلاح کلیه ویروسهای کامپیوتری را نیز در بر می گیرد. به همین دلیل فایلهایی مانند کوکی ها که معمولا کاملا بی خطر هستند، از آنجا که گاهی اوقات دست به سرقت اطلاعات محرمانه یک کامپیوتر می زنند ، می توانند در این دسته بندی جای بگیرند.
دلیل اصلی ازدیاد انواع Malwares سودهای مالی است که نصیب نویسندگان آنها می شود. بر ای مثال نویسنده یک spyware با هدف فروش اطلاعات سری کاربران به شرکتهای بازاریابی ، به کامپیوتر کاربران مختلف دستبرد می زند و یا نویسنده یک Adware می تواند از طریق ارسال تبلیغات یک شرکت به کاربران مختلف کسب درآمد کند، بدون توجه اینکه کاربران تمایلی به دیدن این تبلیغات داشته باشند.
Keylogger ها اغلب برای جمع آوری اطلاعات مالی مانند شماره حساب بانکی، جزئیات کارت های اعتباری ، password ها و PIN ها استفاده می شوند.
Dialer ها ، بدون اینکه کاربر متوجه شود از طریق مودم شروع به شماره گیری یک تماس پر هزینه می کنند.
انواع Malware‌‌‌‌ های مذکور می توانند در سطح بسیار گسترده ای منتشر شوند و بدون اینکه کاربران متوجه شوند روی سیستمشان نصب شوند. به این دلیل عجیب نیست زمانیکه کامپبوترهای بدون محافظ با یک anti-malware اسکن می شوند تعداد زیادی برنامه های مخرب در آنها پیدا شود.

حکایت Spyware ها
spyware یک برنامه آلوده است که وظیفه جاسوسی حرکت های کاربر را در اینترنت به عهده دارد. Spyware می تواند اطلاعاتی از قبیل ماهیت صفحات وب بازدید شده و مدت زمان و تعداد دفعات بازدید از یک صفحه را جمع آوری کند. این اطلاعات برای شرکت های تبلیغاتی بسیار با ارزش هستند چرا که این شرکت ها می توانند با استفاده از این اطلاعات هرزنامه هایی مطابق علائق کاربران برایشان ارسال کنند. برای مثال کاربری که دائما وب سایت های ورزشی را می بیند ممکن است نامه هایی ناخواسته دریافت کند که تبلیغات لوازم ورزشی می کنند.
Gator و Bargainbuddy دو spyware معروف بودند که به طور وسیعی منتشر شدند و هنوز هم فعال هستند. شاید به سختی یک کاربر اینترنتی حرفه ای پیدا شود که تا به حال با spyware ‌ ها برخورد نکرده باشد.
.
Gator مثال خوبی است برای اینکه نشان دهیم چگونه spyware ها کار می کنند. این برنامه با ارسال یک فرم و پیشنهاد ارائه خدمات رایگان برای کاربر او را تشویق به نصب برنامه ای می کند و او را ترغیب می کند برای اینکه password خود را فراموش نکند آن را ذخیره کنند. سپس از طریق یک پنجره از کاربر اجازه نصب می خواهد و در میان کارهای اینترنتی کاربر تبلیغاتی ناخواسته را نمایش می دهد. از همه بدتر این است که کاربر با دادن اجازه برای نصب برنامه Spyware ها را نیز نصب می کند.
.
Spyware ها معمولا به طور محرمانه ای بر روی سیستم نصب می شوند. گاهی اوقات با دیدن یک صفحه وب و قبول کردن نصب یک ActiveX control به طور خودکار نصب می شوند و در بعضی مواقع از طریق بک برنامه دیگر بر روی سیستم نصب می شوند.

آینده Spyware ها
درست مثل بقیه تهدیدات اینترنتی، Spyware ها هم روز به روز پیچیده تر و پیشرفته تر می شوند و شناسائی و از بین بردن آنها نیز مشکل تر. در همین زمان سازندگان این بدافزارها سعی می کنند محصولاتشان تا جائی که ممکن است بیشتر منتشر شود تا بتوانند سود بیشتری بدست آورند. از آنجا که spyware ها عمدتا حجم زیادی دارند و نمی توانند از طریق e-mail منتشر شوند در نتیجه تعداد ویروسهای کامپیوتری (‌ که آسان تر و سریعتر منتشر می شوند )‌ که
می توانند Spyware ها را بر روی سیستم آلوده شده download کنند هر روز بیشتر می شود. در واقع یک ویروس می تواند راه را برای نفوذ تعداد زیادی نرم افزار جاسوسی بر روی یک کامپیوتر باز کند.

مبارزه با Spyware ها
تنها راه حل موجود برای جلوگیری از نفوذ Spyware ها به روز کردن یک Anti- malware و یک فایروال است که بنوانتد پورت های انتقال اطلاعات ( که کاربر اطلاعی از آنها ندارد ) را ببندتد. یک راه حل خوب ،استفاده از یک برنامه امنیتی مثل Panda Platinum Internet Security 2005 است که نه تنها از پیشرفته ترین تکنولوژی آنتی ویروس استفاده کرده بلکه دارای سیستمی است که قادر به شناسائی و از بین بردن انواع تهدیدات اینترنتی و spyware ها
می باشد. همچنین این محصول شرکت آنتی ویروس پاندا دارای یک فایروال شخصی بسیار قوی و تکنولوژی جدید Truprevent می باشد که قابلیت شناسائی انواع ویروس های ناشناخته را دارد.


بیچاره ویروس‌ها!

چه چیزی ویروس نیست؟!

بدلیل سوء شهرتی که ویروسهای کامپیوتری کسب کرده‌اند، به آسانی هر مشکل کامپیوتری بر گردن ویروسها انداخته می‌شود. در این مقاله در ابتدا به بعضی موارد و مشکلات که ممکن است دلیلی بغیر از ویروس داشته باشند، اشاره می‌شود:

· مشکلات سخت‌افزاری: ویروسی وجود ندارد که بتوانند به بعضی از قطعات سخت‌افزاری مانند چیپ‌ها، بردها و مونیتور آسیب برساند.

· صدای بوق در هنگام راه‌اندازی کامپیوتر بدون تصویر: این حالت معمولا بدلیل یک مشکل سخت‌افزاری در هنگام روند بوت رخ می‌دهد. به مستندات کامپیوتر خود برای فهمیدن معنی انواع بوقها در هنگام بوت مراجعه کنید.

· کامپیوتر کل ۶۴۰ کیلوبایت اول از حافظه را نشان نمی‌دهد. این می‌تواند نشانه ویروس باشد، اما قطعی نیست. بعضی از درایورهای سخت‌افزار مانند مونیتور یا کارت SCSI ممکن است بخشی از این قسمت از حافظه را استفاده کنند. به سازنده یا فروشنده کامپیوتر خود مراجعه کنید تا دلیل این امر را بفهمید.

· دو برنامه ضدویروس نصب‌شده دارید و یکی از این دو، ویروسی را گزارش می‌کند: در حالیکه که این می‌تواند نشانه ویروس باشد اما ممکن است امضا یا اثر یکی از این ضدویروسها در حافظه باشد که توسط دیگری به صورت ویروس تشخیص داده شده است.

· در حال استفاده از Microsoft Word هستید که Word‌ به شما گزارش وجود یک ماکرو در یک فایل را می‌دهد. به این معنی نیست که ماکرو ویروس است.

· یک فایل یا سند خاص را نمی‌توانید باز کنید: این الزاما نشانه وجود ویروس نیست. امتحان کنید که آیا می‌توان فایل دیگر یا نسخه پشتیبان همین فایل را باز کرد. اگر بقیه باز می‌شوند، امکان خراب بودن فایل اولیه وجود دارد.

· برچسب روی هارد تغییر کرده‌است. هر دیسک اجازه داشتن یک برچسب را دارد. می‌توانید توسط DOS یا Windows به یک دیسک برچسبی اختصاص دهید.

· هنگام اجرای ScanDisk ، آنتی‌ویروس نورتون یک فعالیت شبه‌ویروسی را گزارش می‌کند. دو راه حل در پیش‌رو دارید:

o Auto-Protect نورتون را موقتا غیرفعال کنید و ScanDisk را اجرا کنید.

o Optionهای ScanDisk را در هنگام اجرا تغییر دهید.

در حقیقت، موارد فوق تنها چند مورد از تصورات اشتباه در مورد ویروس‌هاست.

 تصورات غلط

در مورد تصورات غلطی که در مورد ویروسها وجود دارد، داستانها و اتفاقات جالبی وجود دارد. جالب اینجاست که افراد زیادی نیز هستند که با اینکه اطلاعات زیاد و یا صحیحی راجع به ویروسها ندارند، ولی خود به گونه دیگری فکر می‌کنند و به این ترتیب به خود اجازه اظهار نظر در این مورد را می‌دهند. این افراد دچار سندرمی به نام False Authority یا اعتبار کاذب هستند.

ولفگانگ استیلر که بعنوان یک متخصص ویروس بصورت بین‌المللی مطرح است، و نویسنده برنامه ضدویروس Integrity Master است می‌گوید: "امروزه خبرگان امنیت کامپیوتر – افرادی که لایق این عنوان هستند- تمایل به داشتن یک زمینه خوب از نحوه عمل ویروسها دارند و می‌توانند نصایح خوبی در این زمینه ارائه دهند. " اما هنگامی که از وی درباره صاحب‌نظران ویروس پرسیده می‌شود، او کلمات خود را بدقت و با احتیاط کامل انتخاب می‌کند.

استیلر می‌گوید " این افراد نسبت به مردم عادی درک بیشتری از ویروس‌ها دارند." او اضافه می‌کند: " بعضی ادعا می‌کنند که این افراد بدرستی ویروسها را می‌شناسند، اما تعدادی را دیده‌ام که هیچی نمی‌دانند یا حتی بدتر، دچار تصور غلطی از ویروس هستند. با توجه به این نکته که آنان متخصصان امنیت کامپیوتر هستند، تصورات غلطشان بار منفی بیشتری نسبت به مردم عادی دارد. گفتار و نظرهای اشتباه، زمانی که از زبان این افراد شنیده می‌شوند، نتایج زیانبارتری دارند. "

افرادی که عناوین شغلی مرتبطی نیز ندارند، گاهی دچار سندرم اعتبار کاذب هستند. برای مثال یک کاربر که به ویروس برمی‌خورد، ممکن است برای فهمیدن نحوه مقابله با آن به هرکسی مراجعه کند. در چنین شرایط شخص پاسخگو ممکن است تا درجه متخصص رسمی ویروس نیز ارتقاء یابد!!

دونتمن می‌گوید" شغل یک ویراستار مجله کامپیوتر ایجاب می‌کند که وی در مورد خیلی چیزها مقدار کمی بداند. او گستره وسیعی از دانش با عمق کم در اختیار دارد، مگر در چند مورد خاص!"

او اضافه میکند " گزارشگران و ویراستاران صنعت کامپیوتر می‌توانند بخویی صحبت‌کنند و بنویسند. اگر شما بتوانید در مورد یک موضوع، حتی اگر در مورد آن چیزی ندانید، تعابیر خوبی بیان کنید، شانس خود را برای این که متخصص در آن زمینه شناخته شوید بالا برده‌اید، مخصوصا توسط افرادی که در مورد آن موضوع هیچ‌چیز نمی‌دانند. "

سندرم اعتبار کاذب دو میل مهم را در فرد برمی‌انگیزد. اول اینکه فرد واقعا دوست دارد که به دیگران کمک کند؛ و دیگر اینکه دوست دارد بر کامپیوتر احساس کنترل داشته باشد. و این دو گرایش باعث تاثیرپذیری فرد در مقابل این سندرم می‌شود.

مارچلو، یک کاربر معمولی که یک ایمیل دروغین دریافت کرد، پیامی روی CompuServe فرستاد و به کاربران هشدار داد که هر پیامی که در عنوانش عبارت "Good Times" را دارد، باز نکنند (مبادا که به چینی ویروسی آلوده شوند). بطرز مضحکی مارچلو از عبارت "Good Times" در عنوان پیام هشدارهنده خود استفاده کرده بود!!!

یک متخصص ویروس به شوخی یک پیام برای مارچلو فرستاد و به او گفت که آلوده کردن کامپیوتر دیگران با ویروس Good Times‌ را متوقف کند. مارچلو وقتی از جزئیات نامه دروغین مطلع شد، پاسخ داد " از کمک شما متشکرم. متاسفم، من گول خورده بودم. اما بهرحال من نگران کامپیوتر و شغلم بودم"

نتیجه گیری

هدف از این مقاله تغییر عقاید شما درباره افسانه‌هایی که در مورد ویروس‌ها شنیده‌اید، نیست. بلکه از شما می‌خواهیم پرسشهای خود را از افرادی بپرسید که در زمینه ویروسهای کامپیوتر صاحب تخصص و آگاهی هستند. به این ترتیب می‌توان از "کوری عصاکش کور دگر شود" جلوگیری کرد و از تعداد افرادی که تمام خرافه‌ها راجع به ویروسها را باور دارند، کاست.

بطور خلاصه:

· بیشتر افراد دانش و تخصص بسیار کمی در زمینه ویروسهای کامپیوتری دارند.

· افراد با دانش کم اغلب به سندرم اعتبار کاذب دچار می‌شوند.

· سندرم اعتبار کاذب معمولا به شیوع ترس و خرافات در مورد ویروسهای کامپیوتر می‌انجامد.

دوتمن به بهترین نحو جمع‌بندی می‌کند: " اگر انسانها احتیاط بیشتری در مورد اینکه به چه کسی و چگونه و تا چه حدی اعتماد کنند، بخرج میدادند، ما بعنوان انجمن متخصصان بیشتر می‌دانستیم و بهتر شناخته می‌شدیم. بنابرانی مسیرهای کمتری به سمت اطلاعات بد یا غیرموثق پدید می‌آمد."

تفاوت اینترنت و وب

چه تفاوتى میان اینترنت و وب جهان گستر وجود دارد؟ چه مواقعی باید قبل از URL از www استفاده کنیم؟بسیارى از مردم مفاهیم اینترنت و وب جهان گستر (world wide web) را یکسان یا به جاى هم به کار میبرند. اینجا توضیح میدهم که چرا این کار اشتباه است.
خوب، اینترنت یک داﻻن تو در تو است از تلفن‏ها، خطوط کابلى، ماهواره‏ها، سیم‏هاى شبکه و کامپیوترهاى به هم پیوسته که در سر تا سر جهان پراکنده شده‏اند. وب به نامى گفته میشود که به هر چیز (thing) در اینترنت تعلق گرفته است. ما میتوانیم با استفاده از Uniform Resource Locator یا URL به آن چیز دسترسى داشته باشیم. این روش آدرس‏دهى (مثل www.popsci.com) در دهه ٦٠ اینترنت را تبدیل به شاهراه اطلاعاتى کرد. به خصوص اینکه باعث حذف اعلان‏ها و فرمان‏هایى شد که سابقاً کاربران مجبور بودند تا براى رسیدن به اطلاعات تایپ کنند. بخش اعظمى از محتویاتى که شما از طریق URL به دست می آورید، فایلهایى هستند که با یک کد خاص موسوم به HyperText Makup Language یا به اختصار HTML نوشته شده‏اند. ما فایلهاى HTML را به عنوان صفحات وب میشناسیم.
حالتـهاى زیادى پیش مـی آید که به جـاى وب از اینترنت استفاده مىکنیم : مثل وقتى که یک e-mail میفرستیم؛ یک MP3 را به وسیله یک برنامه انتقال مستقیم (peer-to-peer) مشابه Limewire دریافت میکنیم؛ یا یک پیام فورى را توسط برنامه‏اى مانند ICQ ارسال میکنیم. و نیز برخى از آدرسهاى وب که با ".www" شروع نمیشوند.
به خاطر هوشمندى که در مرورگرها و اغلب وب‏سرورها قرار داده شده است، معموﻻً نیازى به وارد کردن ".www" قبل از یک آدرس وب وجود ندارد. وقتى یک URL را وارد میکنید، مرورگر یک درخواست به یک سرور براى پیداکردن سایت میفرستد. سرور اغلب سایت را حتى بدون پیشوند (به عنوان مثال google.com) تشخیص میدهد. اما اگر نتوانست، خود مرورگر پیشوند را اضافه میکند و دوباره آن را ارائه میکند؛ یا به امید پیدا کردن یک مورد منطبق، آن را از سرورهاى بزرگتر و بزرگتر طلب (ping) مىکند. حتى اگر شما www را وارد نکرده باشید هنگام برقرارى ارتباط در مرورگر شما نمایش داده مىشود. اما باید کمى هم مراقب باشید، به هر حال بعضى از سرورها کمى غیر عادى هستند و توانایی تصحیح URL ها را ندارند؛ بنابراین اگر www را ننوشته باشید ممکن است سایتتان را پیدا نکنید.
یان یاکوبس از کنسرسیوم وب جهان گستر واقع در MIT مى گوید « در جهان ایده‏آل، URL ها نه دیده می شوند و نه شنیده ». در حال حاضر کاربران، سایتها را به وسیله موتورهاى جستجویى چون Google پیدا میکنند و براى رسیدن به هر چیزى روى لینک‏ها کلیک می کنند. کنسرسیوم در جستجوى راهبردهاى جهانى براى تغییر معمارى وب است تا گردش در آن را آسانتر کند؛ به خصوص براى افرادى که دچار نوعى معلولیت جسمى نیز هستند.

معرفی PING

سر نام Packet Internet Groper.پروتکلی برای آزمایش اینکه یک کامپیوترخاص به اینترنت متصل است یا خیر.برای این کار بسته ای برای دریافت پاسخ به نشانی IP آن ارسال می شود.نام این روش از روشی که در زیر دریایی ها به کار برده می شود گرفته شده است.در روش مذکوریک سیگنال صوتی به نام Ping انتشار می یابد و از بازتاب آن اشیاء پیرامون زیر دریایی شناسایی می شود.

 

 

◄ Ping Of Death: نوعی خرابکاری بسته ای از طریق پروتکلی به یک کامپیوتر از راه دور ارسال می شود که اساسا بزرگتر از64 بایت معمول است.اندازه بسته سبب می شود که کامپیوتر متوقف شود (Hang) یا مجددا راه اندازی می شود(Boot).

◄ Ping Packed: یک پیام Are You There که به وسیله یک برنامه Packet Internet Groper ارسال می شود.این بسته از یک گره به نشانی IP کامپیوتری ارسال می شود تا مشخص شود که گره قادر به ارسال و یا دریافت اطلاعات هست یا خبر. بسیاری از برنامه های خدماتی رایگان و عمومی این کار را می توان از طریق اینترنت برای کامپیوتر های شخصی Download نمود.

◄ عمل Ping: اصولا عمل Ping برای Disconnect کردن افراد و افزایش سرعت شبکه به کار می رود. برای مثال سرور شما دارای تعداد زیادی کاربر است و سرعت کار شما با شبکه بسیار کند است شما باید شماره IP سرور خود که معمولا همان IP وب سایت شبکه است به روش گفته شده در آورده و به یکی از از برنامه های Pinger داده و شروع به Ping کردن کنید.

 

انواع خطوط مخابراطی

 PSTN: منظور از آن شبکه مخابراتی عمومی می باشد. (Public Switched Telephone Network)

خطوط آنالوگ معمولی منظور از این خطوط همان خطوط تلفنی معمولی می باشد. نرخ انتقال Data توسط این خطوط حداکثر 33.6 Kb/s می باشد. استفاده از این خطوط برای اتصال به اینترنت در کشورمان بسیار رایج می باشد.

T1 نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در آمریکا و کانادا ارائه می شود. بر روی هر خط T1 تعداد 24 خط تلفن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط T1 می تواند حامل 1.5 MB/s پهنای باند باشد.

E1 نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در اروپا و همچنین ایران ارائه می شود. بر روی هر خط E1 تعداد 30 خط تلفن معمولی شبیه سازی می شود. هر خط E1 می تواند حامل 2 MB/s پهنای باند باشد. خطوط E1 نمی توانند همزمان هم Dialin باشند و هم Dialout.
در حال حاضر برخی از شرکتها و سازمانهای خصوصی در ایران از E1 برای ارتباط تلفنی خود استفاده می کنند که مشخصه این سیستم 8 رقمی بودن شماره های این سازمانهاست. متأسفانه در دزفول هنوز خطوط E1 ارائه نمی شوند.

ISDN اساس طراحی تکنولوژی ISDN به اواسط دهه 80 میلادی باز میگردد که بر اساس یک شبکه کاملا دیجیتال پی ریزی شده است .در حقیقت تلاشی برای جایگزینی سیستم تلفنی آنالوگ با دیجیتال بود که علاوه بر داده های صوتی ، داده های دیجیتال را به خوبی پشتیبانی کند. به این معنی که انتقال صوت در این نوع شبکه ها به صورت دیجیتال می باشد . در این سیستم صوت ابتدا به داده ها ی دیجیتال تبدیل شده و سپس انتقال می یابد .
ISDN به دو شاخه اصلی تقسیم می شود . N-ISDN و B-ISDN . B-Isdn بر تکنولوژی ATM استوار است که شبکه ای با پهنای باند بالا برای انتقال داده می باشد که اکثر BACKBONE های جهان از این نوع شبکه برای انتقال داده استفاده می کنند ( از جمله شبکه دیتا ایران ) .
نوع دیگر B-ISDN یا ISDN با پهنای باند پایین است که برای استفاده های شخصی طراحی شده است . در N-ISDN دو استاندارد مهم وجود دارد. BRI و PRI . نوع PRI برای ارتباط مراکز تلفن خصوصی (PBX ) ها با مراکز تلفن محلی طراحی شده است . E1 یکی از زیر مجموعه های PRI است که امروزه استفاده زیادی دارد . E1 شامل سی کانال حامل (B-Channel ) و یک کانال برای سیگنالینگ ( D-Channel) میباشد که هر کدام 64Kbps پهنای باند دارند .
بعد از سال 94 میلادی و با توجه به گسترش ایتنرنت ، از PRI ISDN ها برای ارتباط ISP ها با شبکه PSTN استفاده شد که باعث بالا رفتن تقاضا برای این سرویس شد. همچنانکه در ایران نیز ISP هایی که خدمات خود را با خطوط E1 ارایه می کنند روز به روز در حال گسترش است .
نوع دیگر ISDN، BRIاست( نوعی که در کیش از آن استفاده شده ) که برای کاربران نهایی طراحی شده است. این استاندارد دو کانال حامل 64Kbps و یک کانال برای سیگنالینگ با پهنای باند 16kbps را در اختیار مشترک قرار می دهد .این پهنای باند در اواسط دهه 80 میلادی که اینترنت کاربران مخصوصی داشت و سرویسهای امروزی همچون HTTP ، MultiMedia ، Voip و .... به وجود نیامده بود ، مورد نیاز نبود همچنین برای مشترکین عادی تلفن نیز وجود یک ارتباط کاملا دیجیتال چندان تفاوتی با سیستمهای آنالوگ فعلی نداشت و به همین جهت صرف هزینه های اضافی برای این سرویس از سوی کاربران بی دلیل بود و به همین جهت این تکنولوژی استقبال چندانی نشد . تنها در اوایل دهه 90 بود که برای مدت کوتاهی مشترکین ISDN افزایش یافتند . پس از سال 95 نیز با وجود تکنولوژیهایی با سرعتهای بسیار بالاتر مانند ADSL که سرعتی حدود8Mb/s برای دریافت و 640Kb/s را برای دریافت با هزینه کمتر از ISDN در اختیار مشترکین قرار میدهد ، انتخاب ISDN از سوی کاربران عاقلانه نبود.
در حقیقت می توان گفت کهISDN BRI تکنولوژی بود که در زمانی به وجود آمد که نیازی به آن نبود و زمانی که به آن نیاز احساس می شد ، با تکنولوژیهای جدید تری که سرعت بالاتر و قیمت بیشتر داشتند جایگزین شده بود .
Leased Line یا Digital Subscriber Line یا DSL : خطی است که بصورت نقطه به نقطه دو محل را به یکدیگر متصل می کند که از آن برای تبادل Data استفاده می شود. این خط دارای سرعت بالایی برای انتقال Data است. نکته قابل توجه این که در دو سر خط Leased باید مودمهای مخصوصی قرار داد.

خط Asynchronous Digital Subscriber Line یا ADSL : همانند خطوط DSL بوده با این تفاوت که سرعت انتقال اطلاعات آن بیشتر است.

Wireless یک روش بی سیم برای تبادل اطلاعات است. در این روش از آنتنهای فرستنده و گیرنده در مبدأ و مقصد استفاده می شود. این آنتنها باید رو در روی هم باشند. برد مفید این آنتنها بین 2 تا 5 کیلومتر بوده و در صورت استفاده از تقویت کننده تا 20 کیلومتر هم قابل افزایش است. از نظر سرعت انتقال Data این روش مطلوب بوده اما بدلیل ارتباط مستقیم با اوضاع جوی و آب و هوایی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار نیست.

Leased Modem به مودم هایی گفته می شود که در دو طرف خط Leased قرار می گیرند. از جمله این مودم ها می توان به Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson اشاره کرد.

از میان انواع مودم های Leased مدل Patton در کشورمان رایج تر بوده و دارای مدلهای زیر است:
1092A (Upto 128Kb/s) , 1088C ( Upto 2Mb/s) و 1088i (Upto 2Mb/s)
مدل 1088i مودم/ روتر بوده و برای کار Bridge بیشتر استفاده می شود.

ChannelBank دستگاهی است که از آن برای تبدیل خطوط E1 به خطوط تلفن معمولی و بالعکس استفاده می شود.


انواع Modem
مودمها دارای انواع مختلفی هستند که مهمترین آنها عبارتند از:
Analog Modems: از این مودمها برای برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر (User و ISP) از طریق یک خط تلفن معمولی استفاده می شود. انواع گوناگونی از این نوع مودم در بازار یافت می شود که برخی از آنها عبارتند از: Acorp , Rockwell , Dlink و ... .
Leased Modems: استفاده از این مودمها در دوسر خط Leased الزامی است. مدلهای معروف این نوع مودمها عبارتند از: Patton , Paradyne , WAF , PairGain , Watson

Satellite: به معنای ماهواره می باشد. امروزه بسیاری از ماهواره ها خدمات اینترنت ارائه می کنند. برخی از آنها عبارتند از: Taicom , Sesat , Telestar 12 , EuroAsia Sat
IntelSat 902 , France Telecom , ArabSat

Bandwidth: به اندازه حجم ارسال و دریافت اطلاعات در واحد زمان Bandwidth گفته می شود. واحد اصلی آن بیت بر ثانیه می باشد. هنگامی یک ISP می خواهد پهنای باند خود را چه از طریق دیش و چه از طریق سایر روشها تهیه کند باید میزان پهنای باند درخواستی خود را در قراردادش ذکر کند. معمولا" پهنای باند برای ISPهای خیلی کوچک64KB/s است و برای ISPهای بزرگتر این مقدار افزایش می یابد و برای ISPهای خیلی بزرگ تا 2MB/s و حتی بیشتر هم می رسد.
پهنای باند بر دو نوع است:
Shared Bandwidth: این نوع پهنای باند ارزان تر بوده و در آن تضمینی برای تأمین پهنای باند طبق قرارداد برای مشترک وجود ندارد. چراکه این پهنای باند بین تعداد زیادی ISP مشترک بوده و همگی از آن استفاده می کنند. بنابراین طبیعی است که ممکن است در ساعات پر ترافیک ISP نتواند از پهنای باند درخواستی خود بهره ببرد.
Dedicated Bandwidth: این نوع پهنای باند گران تر بوده اما در آن استفاده از سقف پهنای باند در تمام ساعات شبانه روز تضمین شده است. زیرا پهنای باند بصورت اختصاصی به مشترک اختصاص یافته است.
Bandwidth Quality : به معنای کیفیت پهنای باند می باشد.کیفیت پهنای باند به دو عامل زیر بستگی دارد:
Ping Time: به مدت زمانی گفته می شود که یک Packet از ISP به مقصد یک Host قوی (مثلا" www.yahoo.com) در اینترنت ارسال شده و پس از دریافت پاسخ مناسب دوباره به ISP باز می گردد. هرچه این زمان کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.

Packet Loss: هنگامی که یک Packet به اینترنت ارسال می شود ممکن است که بدلایل مختلف مفقود شده و یا از دست برود. Packet Loss عبارت است از نسبت Packetهای از دست رفته و مفقود شده به کل Packetها. هر چه این نسبت کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.

مفاهیم اولیه شبکه

● شبکه: از به هم پیوستن چند کامپیوتر به یکدیگر و برقراری ارتباط بین آنها یک شبکه تشکیل می گردد.

● Lan: به شبکه محلی که در آن کامپیوتر ها نزدیک به هم بوده و ارتباط آنها از طریق Hub , Switch یا Wireless باشد اطلاق می شود.

● Intranet و Internet: منظور از اینترانت همان شبکه جهانی اینترنت است که در محیط بسته (Lan) پیاده سازی شده و با دنیای خارج از آن ارتباطی ندارد.

● پروتکل: عبارتست از قراردادی که تعدادی کامپیوتر طبق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات می پردازند.

● TCP/IP: یک پروتکل جامع در اینترنت بوده و تمام کامپیوترهایی که با اینترنت کار می کنند از آن تبعیت می کنند.

● IP Address: در اینترنت هر کامپیوتر دارای یک آدرس IP است. هر IP متشکل از 4 عدد بوده که با یک نقطه ازهم جدا می شوند. ( مثل 217.219.175.11 ) هر کدام از این اعداد حداکثر می توانند 254 باشند. هر IP دارای یک Mask می باشد که از روی آن می توان تعداد IP های یک شبکه محلی را تشخیص داد.

● Valid IP: به IPهایی گفته می شود که در اینترنت معتبر بوده و قابل شناسایی باشند.

● Invalid IP: به IPهایی گفته می شود که در اینترنت فاقد هویت و غیر قابل شناسایی می باشند. از این IPها معمولا در شبکه های Lan در صورت نداشتن Valid IP به میزان کافی استفاده می شود. از Invalid IP بدلیل نداشتن هویت در اینترنت نمی توان برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. بلکه باید از تکنیکهایی مثل NAT یا Proxy استفاده کرد.

● Proxy: در مفهوم عامیانه به سانسور کردن سایتها تعبیر می شود. اما از نظر فنی راه حلی است برای اینکه ما بتوانیم از Invalid IPها برای اتصال به اینترنت استفاده کنیم. در این روش باید یک Proxy Server در شبکه نصب شود. در کل این روش مطلوب نبوده و دارای نقاط ضعف عمده زیر است: 1- نیاز است که کاربران تنظیمات خاصی را در کامپیوتر خود انجام دهند. 2- در این روش بسیاری از پروتکلها پشتیبانی نشده و قابل استفاده نیستند.

با این حال برخی از مراکز اینترنتی نظیر دانشگاهها , مؤسسات دولتی و امنیتی و ... برای کنترل بیشتر کاربران خود و گزارشگیری از سایتهای ملاقات شده توسط هر کاربر از Proxy استفاده می کنند. از جمله نرم افزارهای Proxy Server می توان به ISA , MSProxy , Winproxyو ... اشاره کرد.

● NAT: یک تکنیک خوب برای بکارگیری Invalid IP است. در این روش تقریبا" تمام پروتکل ها پشتیبانی می شوند و مهمتر اینکه نیاز به تنظیم خاصی بر روی کامپیوتر کاربران نیست. از جمله نرم افزارهایی که کار NAT را انجام می دهند می توان به ISA و Winroute اشاره کرد.

● DNS: پروتکل تبدیل اسم Domain به IP می باشد. در شبکه به دستگاهی که این کار  62.217.156.205www.yahoo.com )àرا انجام می دهد DNS Server گفته می شود. (  

● Routing: اگر کامپیوتری بخواهد با یک کامپیوتر دیگر در اینترنت ارتباط برقرار کند , Packetهایش الزاما" از چندین Node (کامپیوتر یا Router ) عبور می کند تا به مقصد برسد. به عملی که یک Node بر روی Packetها و ارسال آنها به Node دیگر برای رسیدن به مقصد انجام می دهد Routing گفته می شود.

● Mail Server: در شبکه به سروری گفته می شود که کار دریافت , ارسال و نگهداری Email را انجام میدهد. از جمله نرم افزارهایی که برای Mail Server مورد استفاده قرار می گیرند می توان به MDaemon و Exchange اشاره کرد.

● Web Server: به سروری گفته می شود که صفحات Web بر روی آن قرار گرفته و Pageهای آن از طریق اینترنت قابل دستیابی است.

● FTP Server: به سروری گفته می شود که فایلهای مورد نیاز برای Download کردن کاربران بر روی آن قرار گرفته است. و کاربران می توانند فایلهای موجود در FTP Server را Download کنند.

● Domain: به نام یک شبکه که منحصر بفرد بوده و در اینترنت Register شده است گفته می شود. مثل Deznegar.com یا Jamejam.net. یک شبکه می تواند دارای یک یا چند Domain باشد. البته یک شبکه می تواند بدون Domain یا دارای Domain محلی نیز باشد.

● Domain Registration: به عمل ثبت Domain گفته می شود. چنانچه شما بخواهید یک Domain برای خود رجیستر کنید ابتدا باید یک نام را که تا کنون در اینترنت استفاده نشده است انتخاب کنید. سپس توسط شرکتهایی که عمل Domain Registration را انجام می دهند آنرا بنام خود به مدت زمان معین Register کنید.

● Host: به کامپیوترهای میزبان که صفحات Web یا فایلهای FTP بر روی آن قرار دارند Host گفته می شود.

● PC 2 Phone: به امکان ایجاد ارتباط تلفنی بوسیله اینترنت از طریق یک کامپیوتر با یک تلفن PC2Phone گفته می شود.

● Phone 2 Phone: به امکان ایجاد ارتباط تلفنی بوسیله اینترنت از طریق یک تلفن با یک تلفن دیگر Phone2Phone گفته می شود.

● ISP: به مراکز سرویس دهی اینترنت ISP گفته می شود. (Internet Service Provider)

● ITSP: به مراکز سرویس دهی Phone2Phone , ITSP گفته می شود. (Internet Telephony Service Provider)

● DVB: به کارت سخت افزاری اطلاق می شود که در یکی از Slotهای کامپیوتر قرار می گیرد و بوسیله یک کابل به دیش متصل شده و از طریق آن می تواند Receive کند.

● Receiver: یک Device است که به دیش وصل شده و عمل دریافت اطلاعات از دیش را انجام می دهد.

● Transiver: یک Device است که به دیش وصل شده و عمل ارسال اطلاعات به دیش را انجام می دهد.

● Cache Server: به تجهیزاتی گفته می شود که بتواند هنگام کارکردن کاربران, سایتهای بازدید شده توسط آنها را در خود نگهداری کرده و در صورتی که یک کاربر دیگر بخواهد همان سایتها را بازدید نماید با سرعت بیشتر و صرفه جویی در پهنای باند پاسخ خود را از طریق Cache Server دریافت کند. وجود Cache Server در شبکه می تواند تا 50 درصد در اندازه پهنای باند صرفه جویی کند و راندمان شبکه را بالا ببرد. Cache Server هم می تواند سخت افزاری باشد (مثل Cache Force) و هم می تواند نرم افزاری باشد.(مثل: 1- Squid که تحت Linux و Windows قابل نصب است. 2- ISA که تحت Win2000 قابل نصب است.3- CacheXpress که تحت Linux و اکثر Windowsها قابل نصب است. 4- RealCache که محصول شرکت داده پردازان دوران بوده و تحت Win2000 و NT4 قابل نصب است.)

● Accounting/Billing: به نرم افزارهای مدیریت کاربران در یک ISP گفته می شود. این نرم افزارها کنترل میزان استفاده کاربران از شبکه اینترنت را برعهده دارند. معروف ترین نرم افزار در این زمینه در کشورمان محصول شرکت داده پردازان دوران بوده و ISPUtil نام دارد که هم اکنون بیش از 40 درصد از ISPهای کشور از آن استفاده می کنند. همچنین نرم افزار VoIPUtil نیز که برای کنترل مصرف کاربران تلفنی بکار رفته و مختص ITSPها می باشد دیگر محصول این شرکت می باشد.

● Firewall: هم بصورت سخت افزاری و هم بصورت نرم افزاری وجود دارد و وظیفه آن بالا بردن ضریب امنیتی شبکه به منظور جلوگیری از Hack شدن و سوء استفاده توسط افراد سودجو می باشد.

● URL Filtering: هم بصورت سخت افزاری و هم بصورت نرم افزاری وجود دارد و وظیفه آن جلوگیری از ورود کاربران به سایتهای غیر اخلاقی و غیر مجاز می باشد.

● MultiPort: دستگاهی است که معمولا" در ISPها مورد استفاده قرار می گیرد. دارای یک کارت PCI بوده و بر روی Mainboard یک کامپیوتر نصب می شود. با نصب MultiPort می توان Comportهای یک کامپیوتر را افزایش داد و تعداد زیادی Modem به یک کامپیوتر متصل کرد.

● RAS: به کامپیوتری گفته می شود که تعداد زیادی Modem به آن متصل بوده و کاربران می توانند به آن Connect کرده و از اینترنت استفاده کنند.

Access Server : به دستگاههایی گفته می شود که کاربران اینترتنی قادر باشند به آن Connect کرده و از طریق آن به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

● VOIP Gateway: به دستگاههایی گفته می شود که کاربران تلفنی قادر باشند به آن Connect کرده و از طریق آن با کشورهای مختلف ارتباط تلفنی برقرار کنند.

● VOIP Carrier: به تشکیلاتی گفته می شود که با VoIP Gateway از طریق اینترنت در ارتباط بوده و ارتباط های تلفنی بین VoIP Gateway و کشورهای مختلف را برقرار می سازد.

انواع راههای ارتباط کاربر به ISP :

خط آنالوگ ، خط Leased ، خط E1 ، Wireless ، ADSL

هر ISP می تواند برای دستیابی به اینترنت از یک یا چند روش از روشهای زیر استفاده کند.

خط آنالوگ ، خط Leased ، خط E1 ، Wireless ، ADSL ، Receive Only Dish ، Send/Rec Dish.

انواع دستگاههای ارتباطی که کاربر را به ISP متصل می-کند(برای خطوط آنالوگ و E1 ) عبارتند از:

□ روترهای Cisco : امروزه استفاده از روترهای Cisco به منظور برقراری ارتباط کاربران با ISP از جمله رایج ترین روشهای موجود است.

□ Moxa Multiports : همانگونه که قبلا" گفته شد از Multiport برای افزایش دادن پورتهای Com و اتصال مودمهای External به آنها استفاده می شود. رایج ترین Multiport محصول شرکت Moxa می باشد که دارای دو مدل Desktop (رومیزی) و Rackmount (قابل نصب در Rack ) می باشد. Multiportها دارای مدلهای 8پورت , 16 پورت و 32 پورت هستند. از انواع دیگر مولتی پورت می توان به Equinox اشاره کرد.

□ Moxa Async Server : محصول شرکت Moxa بوده و دارای CPU می باشد و در شبکه مستقیما" به Hub وصل می شود. و تعداد زیادی خطوط تلفن به آن وصل می شود و کاربران از طریق آن می توانند به شبکه وصل شوند.

□ Lucent Max TNT : محصول شرکت Lucent بوده و همانند Router قادر است هم به منظور Access Server برای ISPها و هم به منظور VoIP Gateway برای ITSPها مورد استفاده قرار بگیرد. در این دستگاه کلا" امکان نصب 10 ماژول وجود دارد. برخی از این ماژول ها عبارتند از:

modem, ISDN, VoIP, V.110, and PHS MultiDSP module: support for analog

Digital modem module: support for analog modem and ISDN users

Analog modem module

Channelized T1/E1

Ethernet module

ضمنا" این دستگاه دارای چهار Ethernet با سرعت 10MB/s و یک Ethernet با سرعت 100MB/s می باشد. این دستگاه توانایی پشتیبانی از انواع خطوط مخابراتی را دارد. هر ماژول MultiDSP توانایی پشتیبانی از 96 پورت Dialup را دارد. بنابراین اگر 10 ماژول MultiDSP را به Max وصل کنیم توانایی پشتیبانی از 960 خط را خواهد داشت.

● Lucent Max 3000

بالا بردن سرعت اینترنت و شبکه

از مطلبی شروع می کنیم که به طور کلی جز اصلی علم هک به حساب نمی ایند اما در ردهی از رده های هک قرار دارند.

نرم افزار های زیادی برای بالا بردن سرعت بایت گیری و DOWNLOAD وجود دارند و البته اکثر آن ها به صورت اتو ماتیک است از بهترین برنامه ها می توان FLASH GET.DOWNLOAD MANGER. DU MASTER.TOSSER.INTERNT TOURBO 2001(5.1).MODEM UP.اشاره کرد.

اساس کار این نوع نرم افزارها بهینه کردن ارسال POCKET ها است مانند فشرده سازی، مجزا ساختن و غیره ، نرم افزار INTERNT TURBO 2001 سرعت DOWNLAOD شما را تا به حدی بالا می برد که دیگر کاربران شبکه قادر به گرفتن فایا تز شبکه نمی باشند ولی اگر بخواهید این نرم افزار بهتر عمل کند در صورتی که این برنامه را دارید و اجرا کرده اید بعد از نصب ان یر روی کامپیوتر خود به شرح زیر عمل کنید:

ابتدا بر روی ایکون این برنامه در START MENU کلیک کنید در بالای صفحه ی این برنامه سه گزینه می بینید، اگر از مدم برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید گزینه DIAL -UP NETWORK را انتخاب کنید سپس در پایین صغحه بر روی کلید PING CONFIGURATION کلیک کنید، در صفحه ای که برای شما باز خواهد شد گزینه MANUAL MODE را انتخاب کنید و در قسمت

PING HOST ادرس وب سایت ISP خود را که معمولا با NET ختم می شود بنویسید در قسمت

PING INTERVAL اگر سرعت بیش از حد می خواهید گزینه MINUTES 1 را انتخاب کنید در این صورت این برنامه در هر 1 دقیقه ISP شما را PING خواهد کرد در مورد پینگ در درس قبل تو ضیح داده شده است .


مبانی ویندوز و شبکه ( بخش اول )

سیستم عامل ویندوز یکی از متداولترین سیستم های عامل شبکه ای است که برای برپاسازی شبکه های کامپیوتری استفاده می گردد

 

 

 

در این مقاله قصد داریم به بررسی اولیه ویندوز بعنوان یک سیستم عامل پرداخته و در ادامه با مفاهیم اولیه شبکه آشنا و در نهایت به بررسی برخی از مفاهیم اولیه ویندوز بعنوان یک سیستم عامل شبکه ای ، بپردازیم .

هسته اساسی یک کامپیوتر سیستم عامل ، است . سیستم عامل، نرم افزاری است که سخت افزار را کنترل و همانگونه که از نام آن مشخص است باعث انجام عملیات در کامپیوتر می گردد . سیستم عامل ، برنامه ها را به درون حافظه کامپیوتر استقرار و زمینه اجرای آنان را فراهم می نماید. سیستم عامل دستگاه های جانبی ، نظیر دیسک ها و چاپگرها را مدیریت می نماید. کامپیوتر و چاپگر های موجود در یک محیط کامپیوتری را می توان بیکدیگر مرتبط تا زمینه مبادله اطلاعات و داده ها ، فراهم گردد. شبکه ، شامل گروهی از کامپیوترها و دستگاه های مرتبط بیکدیگر است. هماهنگی در اجرای همزمان برنامه ها در یک شبکه ، مدیریت دستگاههای جانبی متصل به شبکه و موارد دیگر ، مستلزم وجود امکانات و پتانسیل های بیشتر از طرف سیستم عامل است . یک سیستم عامل شبکه ای ، امکانات فوق و سایر پتانسیل های لازم در خصوص شبکه را ارائه می نماید. ویندوز 2000 ماکروسافت، نسل جدیدی از سیستم های عامل شبکه ای است که زیرساخت مناسبی را بمنظور مدیریت و حمایت از برنامه ها بمنظور استفاده توسط کاربران شبکه و سازمان های مربوطه، فراهم می نماید. نسخه های متفاوت ویندوز 2000 ویندوز 2000 ، مجموعه ای گسترده از امکانات و ابزارهای لازم ، بمنظور مدیریت یک شبکه کامپیوتری را ارائه و دارای نسخه های متفاوت زیر است :

Microsoft Windows 2000 Professional . نسخه فوق، دارای امکانات گسترده ویندوز 98 بوده و بر اساس قدرت سنتی سیستم عامل ویندوز NT 4.0 ، ایجاد شده است . این نسخه ، دارای یک رابط کاربر ساده بوده و علاوه بر بهبود در عملیات Plug&Play و مدیریت Power ، مجموعه ای گسترده از دستگاه های سخت افزاری را حمایت می نماید. نسخه فوق، حداکثر دو پردازنده و 4 گیگابایت حافظه را حمایت می نماید.

Microsoft Windows 2000 Server . نسخه فوق، بعنوان نسخه استاندارد خانواده windows 2000 server ، مطرح می باشد. این نسخه دارای تمامی امکانات windows 2000 professional بوده و برای سازمان های کوچک تا متوسط ایده آل و بخوبی با سرویس دهندگان فایل ، چاپگر ، وب و Workgroup ، کار می نماید. نسخه فوق، قادر به حمایت از حداکثر 4 پردازنده و 4 گیگابایت حافظه فیزیکی است .

Microsoft Windows 2000 Advanced Server . نسخه فوق، دارای تمامی امکانات نسخه windows 2000 server بوده و علاوه بر آن قابلیت گسترش و در دسترس بودن بیشتری را دارا است . با گسترش شبکه ، قدرت پردازش سیستم بصورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.بدین منظور از کلاسترهائی که شامل چندین سرویس دهنده می باشند ، استفاده می گردد. سرویس دهندگان فوق ، توان پردازشی اضافه ای را ارائه و بدین ترتیب قابلیت در دسترس بودن سیستم نیز، افزایش خواهد یافت . در صورتیکه یکی از سرویس دهندگان بدلایلی غیرقابل دسترس گردد، سایر سرویس دهندگان موجود در کلاستر، سرویس های مورد نیاز را ارائه خواهند داد . نسخه فوق، مختص سرویس دهندگانی است که در شبکه های بسیار بزرگ ایفای وظیفه نموده و عملیات گسترده ای را در ارتباط با بانک های اطلاعاتی انجام می دهند. نسخه فوق، قادر به حمایت از هشت پردازنده و هشت گیگابایت حافظه فیزیکی است .

Microsoft Windows 2000 Datacenter Server . نسخه فوق، دارای تمام امکانات Advanced server بوده و علاوه بر آن امکان استفاده از حافظه و پردارنده های بمراتب بیشتری در هر کامپیوتر را فراهم می نماید. نسخه فوق، برای ذخیره سازی حجم بسیار بالائی از داده ها ، پردازش های تراکنشی online و شبیه سازی های بزرگ استفاده می گردد .

نسخه فوق، قادر به حمایت از حداکثر 32 پردازنده و 64 گیگابایت حافظه فیزیکی است .

وظایف سیستم عامل

سیستم عامل ، نرم افزاری است که امکانات لازم بمنظور ارتباط برنامه ها با سخت افزار را فراهم می نماید. مهمترین وظایف یک سیستم عامل در ارتباط با عملیات در یک کامپیوتر ، بشرح زیر می باشد :

مدیریت سخت افزار. سیستم عامل، امکان ارتباط کامپیوتر با دستگاه های جانبی نظیر چاپگر و یا موس را فراهم می نماید

مدیریت نرم افزار. سیستم عامل ، مکانیزمی برای مقداردهی اولیه پردازه ها ی مربوط به برنامه ها را فراهم می نماید.

مدیریت حافظه . سیستم عامل، عملیات اختصاص حافظه برای هر برنامه بدون تاثیرگذاری بر فضای استفاده شده توسط سایر برنامه ها را فراهم می نماید.

مدیریت داده . سیستم عامل، مدیریت فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک و سایر رسانه های ذخیره سازی را بر عهده دارد . در این راستا ، امکان ایجاد و فعال کردن فایل ها در اختیار برنامه ها قرار گرفته و زمینه مباددله داده بین دستگاههای فراهم خواهدشد. سیستم عامل، امکان انجام عملیات مدیریتی در ارتباط با فایل ها نظیر تغییر نام و یا حذف فایل ها را نیز فراهم می نماید.

سیستم عامل ، هماهنگی لازم در خصوص ارتباط بین کامپیوتر و برنامه هائی که بر روی آن اجراء می گردند را فراهم می نماید. جریان داده ها توسط سیستم عامل دنبال و کنترل و یک رابط کاربر گرافیکی GUI ( گرافیکی ) بمنظور ارتباط کاربر با کامپیوتر ارائه می گردد. GUI ، یک رابط کاربر گرافیکی ، بمنظور ارتباط کاربر با سیستم و فعال نمودن دستورات مورد نظر است .( در مقایسه با یک محیط مبتنی بر متن )

سیستم عامل ویندوز 2000 ، امکانات گسترده و پیشرفته ای را در اختیار کاربران قرار می دهد:

Multitasking . با استفاده از ویژگی فوق، کاربران قادر به اجرای چندین برنامه بصورت همزمان بر روی یک سیستم می شوند. تعداد برنامه هائی که یک کاربر قادر به اجرای همزمان آنان خواهد بود به میزان حافظه موجود بر روی سیستم بستگی خواهد داشت .

Memory Support . بمنظور انجام عملیا ت مربوط به برنامه هائی که در محیط ویندوز 2000 اجراء می گردند ، به میزان مطلوبی از حافظه ، نیاز خواهد بود. برای اجرای چندین برنامه بصورت همزمان و یا اجرای برنامه هائی که میزان بالائی از حافظه را نیاز دارند ، ویندوز 2000 امکان حمایت تا 64 گیگابایت را فراهم می نماید.

Symmetric Multiprocessing . سیستم های عامل از ویژگی فوق، بمنظور استفاده همزمان از چندین پردازنده استفاده می نمایند .بدین ترتیب کارآئی سیستم بهبود و یک برنامه در محدوده زمانی کمتری اجراء خواهد شد .ویندوز 2000 ، امکان حمایت ( با توجه به نوع نسخه ) از حداکثر 32 پردازنده را فراهم می نماید.

Plug &Play . با استفاده از ویندوز 2000 ، دستگاههائی از نوع PNP بسادگی نصب می گردند . دستگاههای PNP ، دستگاههائی هستند که پس از اتصال به سیستم ، بدون نیاز به انجام فرآیندهای پیچیده ، نصب خواهند شد . پس از اتصال چنین دستگاههائی، ویندوز 2000 بصورت اتوماتیک آنان را تشخیص و عناصر مورد نیاز را نصب و پیکربندی مربوطه را انجام خواهد داد .

Clustering . ویندوز 2000 ، امکان گروبندی مستقل کامپیوترها را بایکدیگر و بمنظور اجرای یک مجموعه از برنامه ها فراهم می نماید. این گروه بعنوان یک سیستم برای سرویس گیرندگان و برنامه ها در نظر گرفته خواهد شد . چنین گروه بندی ، Clustering نامیده شده و گروههائی از کامپیوترها را کلاستر می گویند. این نوع سازماندهی کامپیوترها ، باعث برخورد مناسب در صورت بروز اشکال در یک نقطه می گردد . در صورتیکه یک کامپیوتر دچار مشکل گردد، کامپیوتر دیگر در کلاستر ، سرویس مربوطه را ارائه خواهد داد .

File System . ویندوز 2000 ، از سه نوع متفاوت سیستم فایل حمایت می نماید : FAT(File Allocation table) ، FAT32 و NTFS . در صورتیکه نیازی به استتفاده از قابلیت های بوت دوگانه (راه اندازی سیستم از طریق دو نوع متفاوت سیستم عامل با توجه به خواسته کاربر) وجود نداشته باشد، ضرورتی به استفاده از سیستم فایل FAT و یا FAT32 وجود نخواهد داشت . NTFS ، سیستم فایل پیشنهادی برای ویندوز 2000 بوده و امکانات امنیتی مناسبی را ارائه می نماید. ویندوز 2000 ، با استفاده از سیستم NTFS امکانات متعددی نظیر : بازیافت سیستم فایل، اندازه پارتیش های بالا، امنیت، فشرده سازی و Disk Quotas را ارائه می نماید.

Quality of Service )QoS) . امکان QoS ، مجموعه ای از سرویس های مورد نظر بمنظور حصول اطمینان از انتقال داده ها با یک سطح قابل قبول در یک شبکه است با استفاده از QoS ، می توان نحوه پهنای باند اختصاصی به یک برنامه را کنترل نمود. QoS ، یک سیستم مناسب ، سریع و تضمین شده برای اطلاعات در شبکه را فراهم می نماید .

Terminal Service . با استفاده از ویژگی فوق ، امکان دستیابی از راه دور به یک سرویس دهنده از طریق یک ترمینال شبیه سازی شده ، فراهم می گردد . یک ترمینال شبیه سازی شده ، برنامه ای است که امکان دستیابی به یک کامپیوتر از راه دور را بگونه ای فراهم می نماید که تصور می شود شما در کنار سیستم بصورت فیزیکی قرار گرفته اید.

با استفاده از سرویس ترمینال، می توان برنامه های سرویس گیرنده را بر روی سرویس دهنده اجراء و بدین ترتیب کامپیوتر سرویس گیرنده بعنوان یک ترمینال ایفای وظیفه خواهد کرد ( نه بعنوان یک سیستم مستقل) . بدین ترتیب هزینه مربوط به عملیات و نگهداری شبکه کاهش و می توان مدیریت سرویس دهنده را از هر مکانی بر روی شبکه انجام داد.

Remote Installation Services)RIS) . سرویس فوق، امکان بکارگیری سیستم عامل در یک سازمان توسط مدیران سیستم را تسریع و بهبود خواهد بخشید. بدین ترتیب نیاز به ملاقات فیزیکی هر یک از کامپیوترهای سرویس گیرنده وجود نداشته و می توان از راه دور ، اقدام به نصب نمود. سرویس فوق ، یک عنصر انتخابی بوده و بعنوان بخشی از نسخه windows 2000 server است .

مبانی شبکه های کامپیوتری

فرض کنید در سازمانی ، می بایست تعدادی زیادی از کارکنان از داده های مشابه استفاده نمایند . یکی از راه حل ها ی مربوطه می تواند استقرار یک نسخه از داده ها بر روی هر یک از کامپیوتر ها باشد. بدین ترتیب هر یک از کارکنان بصورت مجزاء به داده ها دستیابی خواهند داشت . راه حل دیگر در این زمینه ، استقرار داده ها بر روی یک کامپیوتر و دستیابی سایر کامپیوتر به داده های مورد نیاز از راه دور است. رویکرد فوق ، باعث صرفه چوئی در فضای ذخیره سازی بر روی کامپیوترها شده و یک محل مرکزی برای ذخیره سازی و مدیریت داده هائی را که چندین کاربر نیازمند دستیابی به آنان می باشند را فراهم می نماید .عملیات فوق، مستلزم اشتراک داده ها و منابع بوده و ما را بسمت پیاده سازی شبکه هدایت می نماید.شبکه شامل گروهی از کامپیوترهای مرتبط بهم است که امکان اشتراک اطلاعات را به کاربران خواهد داد .در یک شبکه ، کاربران متعددی قادر به دستیابی به اطلاعات مشابه و اتصال به منابع یکسانی می باشند . مثلا" در مقابل ارتباط هر کامپیوتر به چاپگر اختصاصی خود، تمام کامپیوترها می توانند به یک چاپگر مرتبط و بدین ترتیب امکان استفاده از چاپگر بصورت مشترک توسط چندین کاربر فراهم می گردد .

مزایای شبکه

برپاسازی یک شبکه کامپیوتری دارای مزایای زیر است :

اشتراک اطلاعات . امکان اشتراک اطلاعات و داده ها با سرعت مطلوب و هزینه پایین ، از مهمترین مزایای یک شبکه کامپیوتری است .

اشتراک سخت افزار و نرم افزار . قبل از مطرح شدن شبکه ، کاربران کامپیوتر ، از چاپگر و سایر دستگاههای جانبی اختصاصی استفاده می کردند. رویکرد فوق ، افزایش هزینه ها خصوصا" در سازمان های بزرگ را بدنبال خواهد داشت . شبکه های کامپیوتری ، کاهش هزینه های فوق را بدنبال داشته وامکان استفاده از منابع سخت افزاری و نرم افزاری مشترک بصورت همزمان توسط کاربران متعددی را فراهم می نماید.

مدیریت و حمایت متمرکز . برپاسازی یک شبکه ، باعث تسهیل در امر مدیریت و عملیات مربوط به پشتیبانی می گردد. بدین ترتیب ، مدیریت شبکه از یک محل ، قادر به انجام عملیات و وظایف مدیریتی بر روی هر یک از کامپیوترهای موجود در شبکه خواهد بود.

نقش ( وظایف ) کامپیوترها در شبکه

کامپیوترهای موجود در شبکه بعنوان سرویس گیرنده و یا سرویس دهنده، ایفای وظیفه می نمایند .

کامپیوترهای سرویس گیرنده، درخواست خود برای دریافت سرویس و یا اطلاعات را از کامپیوترهائی در شبکه که بعنوان سرویس دهنده ، ایفای وظیفه می نمایند ، مطرح می نمایند .

کامپیوترهای سرویس دهنده، کامپیوترهائی هستند که سرویس ها و داده های مورد نیاز کامپیوترهای سرویس گیرنده را ارائه می نمایند. سرویس دهندگان در شبکه ، عملیات متفاوت و پیچیده ای را انجام می دهند. سرویس دهندگان، برای شبکه های بزرگ اختصاصی شده تا قادر به پاسخگوئی به نیازهای توسعه یافته کاربران باشند. نمونه های زیر انواع متفاوت سرویس دهندگان در یک شبکه بزرگ را نشان می دهد:

سرویس دهنده فایل و چاپ . این نوع سرویس دهندگان، منابع فایل و چاپگر را از طریق یک نقظه متمرکز، ارائه می نمایند. زمانیکه سرویس گیرنده ای درخواست خود را برای دریافت داده ، فایل و سرویس دهنده چاپ ، ارسال می نماید، تمام اطلاعات و یا فایل درخواستی بر روی کامپیوتر متقاصی دریافت می گردد. مثلا" زمانیکه یک برنامه واژه پرداز فعال می گردد، برنامه برروی کامپیوتر شما اجراء و مستندات ذخیره شده بر روی سرویس دهنده چاپ و یا فایل در حافظه کامپیوتر شما مستقر تا امکان ویرایش و یا استفاده محلی از مستندات فراهم گردد . زمانیکه مستندات مجددا" بر روی سرویس دهنده ذخیره می گردد، سایر کاربران شبکه که دارای مجوزهای لازم دستیابی می باشند ، قادر به مشاهده و استفاده از مستندات خواهند بود.سرویس دهندگان فایل و چاپ، تمرکزدر ذخیره سازی فایل ها و داده ها را بدنبال خواهند داشت. سرویس دهنده بانک اطلاعاتی . سرویس دهندگان بانک اطلاعاتی، قادر به ذخیره سازی حجم بالائی از داده ها در یک مکان متمرکز بوده و از این طریق داده ها در دسترس کاربران قرار گرفته و ضرورتی به دریافت تمام بانک اطلاعاتی نخواهد بود. با استفاده از یک سرویس دهنده بانک اطلاعاتی، تمام بانک اطلاعاتی بر روی سرویس دهنده ذخیره و صرفا" نتایج مربوط به یک درخواست برای متقاضی ارسال خواهد شد. مثلا" می توان از بانک اطلاعاتی کارکنان بر روی یک سرویس دهنده اطلاعاتی نظیر Microsoft SQL Server استفاده کرد. زمانیکه سرویس دهنده درخواست شما را پردازش می نماید ، صرفا" نتایج پرس و جو (Query) از طریق سرویس دهنده برای سرویس گیرنده ارسال می گردد. سرویس دهنده پستت الکترونیکی . سرویس دهنده پست الکترونیکی، نظیر سرویس دهنده بانک اطلاعاتی رفتار می نماید با این تفاوت که از برنامه های سرویس دهنده و سرویس گیرنده مجزائی استفاده می گردد. داده های انتخابی از سرویس دهنده برای سرویس گیرنده ارسال خواهد شد. سرویس دهنده پست الکترونیکی، مدیریت پیام های الکترونیکی در شبکه برعهده دارد. سرویس دهنده فاکس (نمابر) . سرویس دهندگان فاکس، مدیریت ترافیک فاکس به و یا از شبکه را با اشتراک یک و یا چندین دستگاه فاکس مودم ، فراهم می نمایند. بدین ترتیب، سرویس فاکس برای هر یک از کاربران شبکه فراهم و ضرورتی به نصب یک دستگاه فاکس برای هر یک از کامپیوترها ، وجود نخواهد داشت .

سرویس دهنده Directory Service . سرویس دهنده فوق، یک محل مرکزی بمنظور ذخیره اطلاعات در رابطه با شبکه نظیر اسامی کاربران و منابع موجود در شبکه است . بدین ترتیبز امنیت شبکه بصورت متمزکز مدیریت خواهد شد . مدیریت شبکه قادر به تعریف یک منبع نظیر چاپگر و نوع دستیابی کاربران،خواهد بود. پس از تعریف منابع توسط مدیریت شبکه، کاربران قادر به دستیابی و استفاده از منابع خواهند بود. نوع استفاده از منابع بر اساس سیاست هاتی است که توسط مدیریت شبکه برای کاربران تعریف و درنظر گرفته شده است .

انواع شبکه

با توجه به نحوه پیکربندی کامپیوترها در شبکه و نحوه دستیابی به اطلاعات ، شبکه ها را به دو گروه عمده Peer-To-Peer و Client Server تقسیم می نمایند:

Peer-To-Peer ( نظیر به نظیر ) . در شبکه های نظیر به نظیر، سرویس دهنده اختصاصی وجود نداشته و سلسله مراتبی در رابطه با کامپیوترها رعایت نمی گردد. تمام کامپیوترها معادل و همتراز می باشند.

هر کامپیوتر در شبکه هم بعنوان سرویس گیرنده وهم بعنوان سرویس دهنده ایفای وظیفه نموده و امنیت بصورت محلی و بر روی هر کامپیوتر ارائه می گردد . کاربر هر یک از کامپیوترها مشخص می نماید که چه داده ئی بر روی کامپیوتر خود را می بایست به اشتراک قرار دهد. شبکه های نظیر به نظیر workgroup ، نیز نامیده می شوند . واژه workgroup ، نشاندهنده یک گروه کوچک ( معمولا" ده و یا کمتر ) از کامپیوترهای مرتبط با یکدیگر است . شبکه های نظیر به نظیر ، گزینه ای مناسب برای محیط هائی با شرایط زیر می باشند:

○ حداکثر تعداد کاربران ده و یا کمتر .

○ کاربران منابع و چاپگرها را به اشتراک گذاشته و در این راستا ، سرویس دهندگان خاصی وجود ندارد.

○ امنیت متمرکز مورد نظر نباشد .

○ رشد سازمان و شبکه بر اساس آنالیز شده، محدود باشد .

Client Server ( سرویس دهنده - سرویس گیرنده ) . بموازات رشد شبکه و افزایش کاربران و منابع موجود ،یک شبکه نظیر به نظیر قادر به پاسخگوئی به حجم بالای تقاضا برای منابع اشتراکی نخواهد بود بمنظور هماهنگی با افزایش تقاضا و ارائه سرویس های مورد نیاز ، شبکه ها می بایست از سرویس دهندگان اختصاصی، استفاده نمایند . یک سرویس دهنده اختصاصی، صرفا" بعنوان یک سرویس دهنده در شبکه ایفای وظیفه می نماید (نه بعنوان یک سرویس گیرنده) . شبکه های سرویس گیرنده - سرویس دهنده ، بعنوان مدلی استاندارد برای برپاسازی شبکه مطرح شده اند . بموازات رشد شبکه ( تعداد کامپیوترها متصل شده ، فاصله فیزیکی ، ترافیک موجود) می توان تعداد سرویس دهندگان در شبکه را افزایش داد. با توزیع مناسب فعالیت های شبکه بین چندین سرویس دهنده ، کارآئی شبکه بطرز محسوسی افزایش خواهد یافت .

در بخش دوم این مقاله ، به بررسی سیستم های عامل شبکه ای پرداخته و نحوه پیاده سازی شبکه در ویندوز بررسی خواهد شد .